Heidi Katajamäestä Vuoden nuori taiteilija

2.11.2017

Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija -kilpailussa oli tänä vuonna mukana kymmenen osallistujaa, joista tuomaristo valitsi neljä taiteilijaa jatkoon. Näistä finalisteista tuomaristo valitsi voittajan ja yleisöllä on ollut mahdollisuus äänestää oma suosikkinsa nettiäänestyksessä. Yleisesti tuomaristo arvio kilpailua hyvä-tasoiseksi.  Tekniikat olivat edelleen perinteisiä, kilpailussa ei ollut mukana veistäjiä eikä videoteoksia.

Tuomaristo valitsi kilpailun voittajaksi seinäjokelaisen Heidi Katajamäen, joka on Vuoden 2017 nuori eteläpohjalainen taiteilija. Yleisön suosikiksi nousi samoin Heidi Katajamäki, joka sai 36 % kaikista annetuista äänistä.

– Taiteilijalla on omaääninen tyyli. Teokset ovat yhtä aikaa herkkiä ja voimakkaita. Taiteilija käyttää rohkeasti tilaa. Töistä välittyy valtava energia. Samoin teoksista välittyy performatiivisuus, joka on tätä hetkeä. Teoksillaan taiteilija tulee ulos perinteisistä taiteen konventioista, mutta lähtee kuitenkin kuvan tekemisen perinteistä ja on taitava piirtäjä, toteaa vs. museotoimenjohtaja Elina Alkio Nelimarkka-museo - Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseosta.

– On kunnia saada tällainen voitto ja maininta. Mielestäni tällaiset kilpailut ovat tärkeitä. Kuvataide jää helposti muiden taiteenalojen varjoon näkyvyydessä tai muuten mediassa. Ala on kova, ja on erittäin hienoa, että Etelä-Pohjanmaalla tuetaan näin varsinkin nuoria kuvataiteilijoita, tuore voittaja Heidi Katajamäki sanoo.

Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija saa palkinnoksi yhden kuukauden residenssimahdollisuuden Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseon residenssissä Alajärvellä, näyttelyn Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseolla, näyttelykatalogin ja netti-näyttelyn Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuurisivustolla kolmen kuukauden ajan. Yleisön suosikki saa palkinnoksi oman nettinäyttelyn Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuurisivustolla kolmeksi kuukaudeksi.

Heidi Katajamäki, Arkihiki ja hetken hilse (2016)

Näkyvyyttä ja uusia mahdollisuuksia

Heidi Katajamäki, 27, on Seinäjoella syntynyt, Lahdessa asuva ja työskentelevä kuvataiteilija (AMK). Hänen teoksensa ovat installaatioita ja seinäpiirroksia. Tekniikoinaan hän käyttää hiiltä ja gessoa kankaalle sekä suoraan seinään.

Katajamäki käyttää lähtöaiheinaan omaa kokemusmaailmaansa. Häntä kiinnostaa se, miltä ihmisistä oikeasti tuntuu ja mitä kaiken sen kuoren alla piileekään.

– Olen innostunut tekemään tilasidonnaisia installaatiota, jotka rakentuvat yksittäisistä maalauksistani ja piirustuksistani sekä suoraan tilaan piirretystä tai maalatusta jäljestä. Tuon fyysiseen tilaan näkyväksi sen, miltä sisäinen tilani kulloinkin näyttää. Katsoja voi sukeltaa suoraan installaation sisään ja tarkastella yksittäisiä installaation palasia, tai katsella sitä kauempaa yksittäisenä kokonaisuutena, Katajamäki kertoo.

Hän uskoo, että tällaiset kilpailut ja niiden tuoma näkyvyys tuovat uusia mahdollisuuksia ja tilaisuuksia nuorille taiteilijoille. Katajamäki toivoo, että tällaiset kisat aktivoisivat myös sellaisia ihmisiä kuvataiteen pariin, jotka eivät muutoin olisi löytäneet kuvataidetta.

Katajamäellä on joulukuussa yksityisnäyttely Helsingissä Myymälä2-galleriassa, jonne hän valmistelee uutta teossarjaa ja rakentaa tilasidonnaisen installaation. Tämän lisäksi hän valmistautuu Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija -kutsunäyttelyyn Nelimarkka-museossa Alajärvellä.

Lisätietoa taiteilijasta löytyy hänen omilta verkkosivuiltaan osoitteesta www.heidikatajamaki.wordpress.com

Heidi Katajmäki, Säpäle (2017)

Tuomariston arviointeja muista finalisteista

Jaana Maijala on 1984 Ylistarossa syntynyt ja siellä asuva ja työskentelevä taiteen maisteri. Hänen teoksissaan yhdistyvät valokuva ja piirustus. www.jaanamaijala.tumblr.com

Taiteilija yhdistää kahta erilaista pintaa mielenkiintoisella tavalla. Teoksissa on jotain salaperäistä, ovat luokseen kutsuvia. Teoksista tulee esiin leikillisyys ja arvoituksellisuus. Taiteilija yhdistää tuoreella tavalla piirustusta ja valokuvaa. Teoksissa on tekniikoilla ja mittakaavalla leikittelyä.

Jukka Nokua on 1991 Kauhavalla syntynyt kuvataiteen opiskelija, joka opiskelee Kankaanpään taidekoulussa neljättä vuotta. Hänen työnsä ovat maalauksia. https://jukkanokua.wordpress.com/

Teoksissa on raikas ja reipas ote, kaunis harmoninen värimaailma. Oma tyyli on löytymässä. Taiteilija leikittelee teoksilla ja teosnimillä. Teoksissa on syvyyttä, ne on tietoisesti maalattuja, ei haparointia.

Mervi Patala on 1982 Peräseinäjoella syntynyt, Turussa asuva kuvataiteilija (AMK) ja filosofian maisteri. Teokset ovat akvarelleja.  www.mervipatala.com

Taiteilijalla on selkeä oma tyyli ja hän on teknisesti taitava. Teokset ovat arjen hetkien hienoa kuvausta. Valumat, roiskeet ja tyhjä tila antavat teoksille modernin vaikutelman. Mustan värin käyttö tuo töihin dramatiikkaa. Teoksissa on niukka kaunis väripaletti.

Kilpailu pitää välivuoden

Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija -kilpailua ei järjestetä ensi vuonna. Sen sijaan Seinäjoen taidehallissa on kilpailun kolmen vuoden finalistien yhteisnäyttely. Kilpailun jatkoa varten muokataan hieman sääntöjä ja jatkosta tiedotetaan myöhemmin.

Kilpailun tuomaristoon kuuluvat vs. museotoimenjohtaja Elina Alkio (Nelimarkka-museo EP:n aluetaidemuseo), museolehtori Kirsi-Maria Tuomisto (Lapuan Taidemuseo), näyttelykoordinaattori Sanna Karimäki-Nuutinen (Seinäjoen taidehalli), kuvataiteilija Paula Blåfield (Pohjalainen taiteilijaliitto) ja kehittämissuunnittelija Tuija Ahola (Etelä-Pohjanmaan liitto).

Kuvataideverkostoon kuuluvat seuraavat toimijat: Etelä-Pohjanmaan liitto, Neli-markka-museo - Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseo Alajärveltä, Lapuan Taidemuseo ja Patruunagalleria Lapualta, Seinäjoen taidehalli, Varikkogalleria Seinäjoelta, Taidekeskus Harri Alavudelta, Kauhajoen Hella-galleria, Pohjanmaan valokuva-keskus Lapualta sekä Pirkanpohjan taidekeskus Ähtäristä.

Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija -kilpailun tarkoituksena on nostaa kuva-taiteen profiilia ja asemaa maakunnassa, antaa nostetta ja julkisuutta eteläpohjalaiselle kuvataiteelle sekä tuoda esille uusia nuoria eteläpohjalaisia kuvataiteilijoita. Kilpailun säännöt löytyvät osoitteesta: http://www.epliitto.fi/vuoden_nuori_taiteilija.