Kansainvälistä kuvataideyhteistyötä

13.06.2017

Hendrik Czakainskin yksityisnäyttely järjestetään Seinäjoen taidehallin Uusi Studio -näyttelysalissa 18.6.-20.8.2017. Hendrik Czakainski (s. 1979) on saksalainen taiteilija, joka asuu ja työskentelee Berliinissä. Czakainskin teokset ovat suurikokoisia seinälle ripustettavia veistoksia tai reliefejä. Pääasialliset materiaalit ovat puu, pahvi ja betoni, mutta teoksiin kätkeytyy myös paljon löydettyä ja kierrätettyä materiaalia. Teokset ovat eräänlaisia ilmakuvia, erikoisia maisemia lintuperspektiivistä. Tunnelma teoksissa on usein post-apokalyptinen, teosten voidaan ajatella olevan urbaaneja tutkielmia erilaisista kehityskuluista maailmassa. Niukka värimaailma korostaa vaikutelmaa. Taiteilijan työn lisäksi Czakainski toimii arkkitehtuurin lehtorina Beuth Hochschulessa Berliinissä. Arkkitehtuurin vaikutus näkyykin selvästi hänen työskentelyssään. Taiteilijan koulutuksen Czakainski on opiskellut berliiniläisessä Die ETAGE Schule für darstellende und bildende Künste -taidekoulussa. Lisäksi hänellä on puusepän koulutus.

Hendrik Czakainskin teos.

Näyttely jatkaa jo pitkään jatkunutta suomalais-saksalaista yhteistyötä Lehninin kulttuuri-instituutin ja Etelä-Pohjanmaan liiton välillä. Kontakti taiteilijaan on syntynyt kauhajokelaisen taiteilijan Raine Liimakan välityksellä. Raine ja Hendrik tapasivat vuonna 2015 kuvanveistosymposiumissa Saksassa Kloster Lehninissa, jossa Raine oli mukana Etelä-Pohjanmaan liiton lähettämänä taiteilijana. Symposiumin järjesti Institut für Kunst und Kultur. Symposiumin jälkeen taiteilijat jatkoivat yhteydenpitoa ja Raine ehdotti näyttelyn tuomista Seinäjoen taidehalliin.

Saksassa Kloster Lehninissa sijaitseva Institut für Kunst und Kultur on tehnyt yhteistyötä Etelä-Pohjanmaan liiton kanssa useita vuosia. Instituutti sijaitsee lähellä Berliiniä ja järjestää näyttelyitä, seminaareja, kursseja, työpajoja, konsertteja, teatteriesityksiä, kesäakatemiaa jne. Paikan perustaja on kuvataiteilija ja galleristi Eckhart Haisch. Kolmena vuonna instituutti on kutsunut maakunnastamme yhden kuvataiteilijan mukaan kansainväliseen kuvanveistosymposiumiin. Kesällä 2014 maakuntaamme edusti tapahtumassa kuvanveistäjä Tiina Laasonen, kesällä 2015 kuvataiteilija Raine Liimakka ja syksyllä 2016 kuvataiteilija Hannu Kanto.

Hannu Kannon teos.

Kuvanveistosymposiumissa kansainvälinen taiteilijoiden ryhmä työskentelee instituutissa viikon ajan ja taiteilijat toteuttavat viikon aikana kukin yhden taideteoksen, joka jää instituutin veistospuistoon. Veistospuisto on yleisölle maksutta avoin läpi vuoden. Symposiumiin osallistuva taiteilija saa kulttuuri-instituutilta täyden ylöspidon ja käyttöönsä ateljeetilan, materiaalit ja työkalut vierailun ajaksi sekä pienen oleskelustipendin. Taiteilijalta vaaditaan työsuunnitelma toteutettavasta työstä ennakkoon instituuttiin.

Lehninin Kulttuuri-instituutin veistospuistossa on jo kolme eteläpohjalaista taideteosta. Kuvataiteilija Hannu Kannon symposiumissa syksyllä 2016 toteuttama teos oli nimeltään Description of the time 2016. Teos oli puuveistos, jolla Kanto kuvasi ajan tilannetta. Punaisena lankana oli kaksi sanontaa: ”pienistä puroista kasvaa iso virta” ja ”loppujen lopuksi me kaikki olemme veistetty samasta puusta”.

- Teoksellani halusin kertoa tämän koko maailmaa käsittävän tapahtuman ja vaikean ajan mahdollisuuksista sekä riskistä. Tammeen kaiverretut pienet purot yhdistyvät isoksi mutkittelevaksi virraksi, josta pitäisi riittää jokaiselle tarvittavaa toimeentuloa ja apua, kertoo Hannu teoksestaan.

Eteläpohjalaisten kuvataiteilijoin osallistuminen Kloster Lehninin symposiumiin on avannut yhteistyömahdollisuuden, jota Institut für Kunst und Kulturin kanssa kehitetään edelleen, sillä kokemukset yhteistyöstä ovat erittäin hyviä. Yhteistyön veturiksi on suunniteltu Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseota.

Lisätietoa taiteilijasta ja taideinstituutista:

Teksti: Tuija Ahola        Kuvat: Hendrik Czakainski ja Hannu Kanto