Suomi 100: Suomineito-veistos saa arvoisensa paikan

28.11.2017

Suomalaissyntyinen, nykyisin Yhdysvalloissa asuva kuvanveistäjä Eino Romppanen on tehnyt Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Suomineito 100 v. -kiviveistoksen sekä sen välittömään läheisyyteen tulevan Vapaa puhe -kiven. Teokset tullaan paljastamaan Seinäjoen lukion pihassa sunnuntaina 3.12.2017 klo 14.00 juhlallisin menoin. Tilaisuuteen on kaikilla vapaa pääsy.

– Suomineito100-kiviveistoksen varainhankinta on vahvasti käynnissä. 120 000 euron budjetista on noin puolet kasassa, toteaa kiviveistoksen kannatusyhdistyksen puheenjohtaja Jani Karvonen.

Varainhankinta keskittyy yrityskumppanuuksien myyntiin sekä yritysten, yhdistysten ja yksityisten henkilöiden lahjoituksiin sekä noppakivien ja Suomineito-pinssien myyntiin. Rahalahjoituksia voi tehdä suoraan myös yhdistyksen varainhankintatilille. Kaikki lahjoitukset menevät lyhentämättömänä veistoksen hankintaan. Yhdistys on avannut teokselle omat nettisivut osoitteessa Suomineito100.fi.

Ohjelma su 3.12.2017 klo 14 Seinäjoen lukion piha

• Finlandia-kuoroesitys, esittäjinä kuoronjohtaja Marika Ahosen johdolla mieslaulajia Seinäjoen veteraanikuorosta sekä Seinäjoen mieslaulajista sekä mieskuoro Ilkan Miehistä
  • Tilaisuuden avaus, Suomineito 100 v.-juhlaveistos Seinäjoki ry. puheenvuoro
  • Taiteilija Eino Romppasen haastattelu, Esa-Matti Harkke