Hyvinvointia kuntiin ilman rajoja 2015-2018

Kuva Hyvinvointia kuntiin ilman rajoja
kuva: Mirka Harju

Vuosina 2015-2018 toteutettu Hyvinvointia kuntiin ilman rajoja -hanke loi Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan maakuntien alueelle uusia terveyttä ja hyvinvointia edistäviä taide- ja kulttuuripalveluja. Hankkeen puitteissa toteutettiin kolmen vuoden aikana yhteensä 28 kunnallista pilottihanketta. Uusien palvelujen ohessa piloteissa kehitettiin kulttuuri- ja sote-sektorin välistä yhteistyötä sekä palvelutuotantoa tukevia toimintamalleja. Tavoitteena oli eri sektorien välisen yhteistyön tuella juurruttaa uudet palvelut osaksi kuntien palvelutarjontaa. Tärkeimpiä kohderyhmiä olivat ikäihmiset, kehitysvammaiset ja muut erityisryhmät sekä syrjäytymisvaarassa olevat ihmiset.

Hyvinvointia kuntiin ilman rajoja -hankkeen ensimmäinen vaihe 1.2.2015 - 29.2.2016 toteutettiin Opetus- ja kulttuuriministeriön tuella. Toinen jakso 1.2.–31.10.2016 toteutui Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan maakuntien kehittämisrahan turvin. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama Hyvinvointia kuntiin ilman rajoja II -hanke käynnistyi lokakuussa 2016 ja päättyi 31.3.2018. Hankkeen paikallisesta rahoituksesta vastasivat Etelä-Pohjanaan liitto, Pohjanmaan liitto sekä Svenska Österbottens förbund för utbildning och kultur (SÖFUK / KulturÖsterbotten). Hankkeen toteuttajana toimi Etelä-Pohjanmaan liitto.

Yhteystiedot >>