20 / 06 / 17

Geoparkista vetovoimaa luontomatkailuun

• 0

Luontomatkailu on viime vuosina noussut suureen suosioon. Erilaiset omin voimin tehtävät ulkoiluharrasteet kuten retkeily, maastopyöräily ja hiihto ovat nostaneet suosiotaan. Trendi on kansainvälinen ja kytkettävissä väestön kaupungistumiseen: päätteen ääressä neljän seinän sisässä kahdeksasta neljään pyörivä arki vaatii vastapainokseen aitoja elämyksiä, fyysisen ponnistelun tuottamaa hyvää oloa sekä luonnollisen ympäristön tarjoamaa rentouttavaa ja palauttavaa vaikutusta. Luontomatkailulla on myös merkittäviä kansanterveydellisiä vaikutuksia: luonnon helmassa oleskelu vähentää tutkitusti stressiä ja auttaa palautumaan työn rasituksista.

Luontomatkailu on jo vuosikymmenten ajan keskittynyt etupäässä biologisiin arvoihin, vaikka geologia on toki kulkenut siinä rinnalla. Etupäässä geologisiin arvoihin perustuva matkailu, geoturismi, on kuitenkin nouseva luontomatkailun laji. Geologiaan perustuvia luontomatkailukohteita on maailmalla ja Suomessakin lukuisia, mutta kohteiden brändäys geologian kautta on melko tuore ilmiö.

Kansainvälisesti tunnetuin geomatkailun brändi on Geopark. Ensimmäiset Geoparkit perustettiin vuosituhannen vaihteessa ja vuonna 2015 kansainvälinen Geopark-verkosto siirtyi UNESCOn alaisuuteen, maailmanperintöalueiden rinnalle. Geologiseen perintöön perustuva Geopark-status myönnetään haettaessa alueille, joilla on olemassa kansainvälisesti merkittävää geologista perintöä, geologisia kohteita ja ilmiöitä, joihin on mahdollista tutustua opastetusti ja turvallisesti. UNESCOn hallinnoima status myönnetään, mikäli hakijalla on geologisen merkittävyyden ohella osoittaa sitoutumista UNESCOn asettamiin vaatimuksiin mm. hallinnon, näkyvyyden, kansainvälisen yhteistyön sekä matkailun kehittämisen osalta.

Statusta haetaan yhdessä

Etelä-Pohjanmaan, Satakunnan ja Pirkanmaan rajamailla sijaitsevalla alueella on valmisteltu Geopark-statuksen hakemista jo vuodesta 2014. Tavoitteena on paketoida alueen luontomatkailukohteiden terävin kärki, Lauhanvuoren sekä Kauhanevan-Pohjankankaan kansallispuistot, osaksi laajempaa Geopark-kokonaisuutta, jonka avulla alueen luontomatkailukohteita voidaan markkinoida yhtenäisenä pakettina sekä kotimaan että ulkomaan markkinoille.

Lauhanvuori Region Geopark-alueeksi -hanketta hallinnoi Pohjois-Satakunnan Kehittämiskeskus Oy Kankaanpäässä. Hankkeen osatoteuttajina toimivat Metsähallitus ja Luonnonvarakeskus. Yhteistyötä tehdään lukuisten sidosryhmien kanssa, ulottuen maakuntaliitoista ja ELY-keskuksista korkeakouluihin sekä alueella toimiviin yrityksiin, kotiseutuyhdistyksiin ja paikallisiin ihmisiin. Tärkeässä roolissa ovat alueen kunnat, joista Etelä-Pohjanmaalta mukana ovat Kauhajoki, Isojoki ja Karijoki, Satakunnasta Honkajoki, Siikainen, Karvia, Kankaanpää ja Jämijärvi sekä Pirkanmaalta Parkano.

Pääteemana suo

Lauhanvuoren alueen Geopark-hankkeen geologinen pääteema on suo. Alue on suoluonnon edustavuuden osalta Suomen monipuolisimpia, ja sieltä tavataan lähes kaikkia suomalaisia suotyyppejä pohjoisen Lapin erikoisuuksia lukuun ottamatta. Suomenselän eteläkärjessä sijaitseva korkea Lauhanvuoren alueen ylänkömaa on ollut otollinen paikka soiden synnylle, mutta alueen geologisesta taustasta löytyy myös monia muita erikoisuuksia, kuten vaikkapa itse Lauhanvuori, Länsi-Suomen korkeimpiin kohtiin kuuluva laakea hiekkakivinen jäännösvuori lukuisine pirunpeltoineen eli kivijatoineen, muinaisrantoineen, lähteineen ja puroineen. Suot ovat erittäin hyvin edustettuina Lauhanvuorella, mutta myös maakunnan toisessa kansallispuistossa, Kauhanevan-Pohjankankaan kansallispuistossa. Suoteemasta poikkeava kohde on Karijoen Susiluola, jonka tarinaan liittyy sekä geologiaa sekä ihmisen esihistoriaa.

Alueen geologiaa inventoidaan matkailun ja viestinnän tarpeisiin. Inventointien pohjalta kehitetään alueen opastusta ja tuotetaan myös verkkoon opastusmateriaaleja ja mahdollisuuksia tutustua alueeseen virtuaalisesti. Inventoinneissa ovat mukana Geologian tutkimuskeskus ja Luonnonvarakeskus.

Geologian tuotteistamisen rinnalla kehitetään alueen matkailuyritysten mahdollisuuksia tuoda tarjontaansa esiin nykyistä laajemmin mm. yhteisen verkkokauppa-alustan avulla. Geopark-teema ja sen kehittäminen luovat markkinoita myös uusille palveluille ja tuotteille. Muita yhteistyömuotoja ovat mm. pohjoismaisten geoparkien lähiruokabrändi Geofood.

Geoparkin tavoitteena on saavuttaa 25 % kasvu alueen kävijämäärissä seuraavan kymmenen vuoden aikana. Suomen tällä hetkellä ainoa UNESCOn geopark Rokualla, Pohjois-Pohjanmaalla, on saavuttanut Geopark-statuksen myötä noin 30 % kasvun alueen keskeisimpien luontokohteiden kävijämäärissä statuksen myöntämisen jälkeen, joten tavoite on vähintäänkin realistinen.

Suomessa on käynnissä useita Geopark-statukseen tähtääviä projekteja. Pisimmällä on Saimaa, joka aikoo jättää Geopark-hakemuksen UNESCOlle syksyllä 2017. Lauhanvuoren alueen hakemuksen suunniteltu jättöaika on syksyllä 2018.

Lisätietoa Lauhanvuori Region geoparkiksi -hankkeesta >>

Pasi Talvitie

geologi

Lauhanvuori Region geoparkiksi -hanke

13 / 06 / 17

Itämeriohjelman kotipesässä

• 0

Henkilöstövaihto Itämeren alueen Interreg-ohjelman hallinnointiviranomaisena toimivan Investitionsbank Schleswig Holsteinin Rostockissa sijaitsevassa toimistossa on ollut mielenkiintoinen kokemus. Rahoitusohjelma on ollut erityisen tärkeä Etelä-Pohjanmaalle jo viime ohjelmakaudella, ja uudet tänä keväänä hyväksytyt hankkeet osoittavat, että sen merkitys maakunnalle on entisestään kasvanut.

Interreg Itämeri -ohjelman rahoitus on kansainvälistä EU:n aluekehitysrahaa. Hankkeiden edellytyksenä on yhteinen tekeminen useamman Itämeren maan kesken. Rahoitus on varsin kilpailtua ja hyväksytyt hakemukset tasokkaita. Tällä ohjelmakaudella hankepartnereiksi käyvät julkisten toimijoiden lisäksi myös yksityiset yritykset.

Saksassa sijaitseva ohjelman rahoitusviranomainen on hyvin organisoitu ja järjestelmällisesti toimiva organisaatio, joka jakaantuu ohjelmayksikköön, projektiyksikköön ja rahoitusyksikköön. Henkilöstövaihdon aikana pääsin tutustumaan eri yksiköiden toimintaan ja auttamaan myös erilaisissa tehtävissä.

Monia mahdollisuuksia

Henkilöstövaihto sattui varsin kiireiseen ajankohtaan. Edellisen viikon lopulla ohjelman monitorointikomitea oli hyväksynyt 39 uutta rahoitushakemusta. Mukana oli viisi hanketta, joissa on eteläpohjalaisia partnereita. Ohjelmamanuaali oli myös otettu päivitykseen. Sitä pääsin tarkastelemaan ja kommentoimaan hakijanäkökulmasta.

Historiallisesti Itämeren alueen suojelulla on ollut suuri merkitys ohjelmassa. Vaikka ohjelman rahoituksen piiriin kuuluvat myös innovaatiotoiminnan tukeminen ja liikenneasiat, on ympäristökysymykset huomioitu ohjelmassa kokonaisvaltaisesti.

Vaikka Etelä-Pohjanmaa on hyödyntänyt merkittävässä määrin ohjelman perinteisiä kansainvälisiä hankemahdollisuuksia, ovat Itämeristrategian mukainen siemenrahoitus, klusterihankkeet ja jatkohankkeet yhä osaltamme pitkälti hyödyntämättömiä mahdollisuuksia. Mielestäni näihin mahdollisuuksiin kannattaa tarttua.

Itämeren maat painiskelevat hyvin pitkälti samojen ongelmien kanssa, ja yhteistyön avulla saamme aikaiseksi paljon enemmän kuin yksin pienenä maakuntana!

Jaakko Hallila
Kansainvälisten asioiden päällikkö

13 / 06 / 17

Diginäkyjä

• 0

Maakunta- ja sotejärjestämisuudistuksen keskeinen muutossana on digitalisaatio. Joillekin se on kirosanana, toisille se lupaa ratkaisun kaikkiin ongelmiin. Usein toistettu virke on, että kaikki mitä voidaan digitalisoida, tullaan myös digitalisoimaan. Ja vieläpä nopeasti.

Käytännössä digitalisaatio tarkoittaa toiminnan tehostamista, turhien työvaiheiden poistamista, uusien välineiden käyttöönottoa sekä taloudellisia ja ympäristöllisiä säästöjä. Voimme matkustamatta osallistua kokouksiin, saada neuvoja, täyttää lomakkeita ja vaikka testata terveydentilaamme.

Digitalisaatio vaatii itseltämme muutosta, joskus mukavuusalueen ulkopuolellekin kurottamista. Tottumusten vaihtaminen herättää ensin ärtymystä, mutta kun olemme uuteen oppineet, vanhaan ei ole paluuta. Harva meistä haluaisi enää lähteä jonottamaan pankin tiskille tai kirjoittaa käsin paperilomakkeita kirjekuoriin.

Digitalisaatio lisää siis paikkariippumattomuutta. Voimme olla yhteydessä työpaikalle, ystäviin, viranomaisiin tai muualle miltei mistä tahansa. Aikaa jää muuhun, jos homma vain toimii.

Merkillistä on se, miten heikosti digimahdollisuudet hyödynnetään työelämässä. Etätyöstä on puhuttu jo vuosikymmeniä, ja silti se etenee hämmästyttävän hitaasti. Suurimpana esteenä ovat usein työpaikan tai työnantajan asenteet. Läheskään kaikkialla, missä etätyö olisi teknisesti mahdollista, ei hyödynnetä tätä optiota.

Myös maakuntauudistuksessa on keskusteltu henkilöstön sijainnista. Jos tiettyä tehtävää hoitavat ihmiset ovat nyt keskittyneet jonnekin, niin jatkossakin heidän pitäisi olla samassa paikassa. Muuttamaan ei haluta pakottaa.

Hyvä niin. Silti nurinkurista on unohtaa se, miten monet ihmiset ovat jo muuttaneet työpaikkojaan ja pidentäneet työmatkaansa vain sen takia, että toimintoja on aikoinaan keskitetty jonnekin, usein isoimpiin keskuksiin. Suuri osa näistä pakkomuutoista on toki tapahtunut silloin, kun teknisiä mahdollisuuksia etätyöhön ei ollut. Mutta tänään on toisin.

Informaatioyhteiskunnassa yhä suurempi osa toiminnastamme on paikasta riippumatonta tietotyötä. Sitä voi tehdä missä tahansa. Työpaikan yhteisöllisyys toki voi jäädä kokematta, mutta sen vastapainoksi voi saada itselleen tunnin tai parikin lisäaikaa päivittäin ja säästää vielä kosolti bensarahaa sekä ympäristöä.

Jo nyt on teknisesti mahdollista osallistua työpaikan palavereihin ja kahvitunneillekin virtuaalisesti. Kahvit ja pullat eivät tosin vielä liiku bitteinä, mutta ehkäpä sekin aika on tulossa.

Diginäkyjä kannattaa nähdä!

Asko Peltola

Maakuntajohtaja

07 / 06 / 17

Yhteisiä kesähetkiä: Porin SuomiAreena ja Yhdessä-viikonloppu

• 0

Kesä-Suomi: kaunis luonto, vihreys ja vehreys, aurinko, kesäsade, laineiden liplatus, lintujen liverrys, uiminen, veneily, pyöräily, ukkonen, jäätelö, grillaus, mansikat, mökkeily, rantasauna, kesäteatteri, festarit, sukujuhlat, kesäloma, tuhansia tapahtumia, syödään yhdessä, tanssitaan yhdessä, juhlitaan yhdessä!

Moninaisia yhdessäolon hetkiä mahtuu kesään paljon. Yksi iso Suomi 100 yhdessä-hetki koetaan Porissa 10.–14.7.2017. Porin SuomiAreena on Suomen suurin yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma. Tänä kesänä jo 12. kertaa järjestettävän tapahtuman pääyhteistyökumppaneina ovat Suomi 100 ja Suomen evankelis-luterilainen kirkko. Pääteema on Suomi 100 – Yhdessä.

Viiden päivän aikana SuomiAreenalla järjestetään yli 170 tilaisuutta, joihin osallistuu lähes 950 yhteiskunnallista vaikuttajaa poliitikoista viihdetähtiin mm. tasavallan presidentti Sauli Niinistö, presidentti Tarja Halonen, arkkipiispa Kari Mäkinen, valtiovarainministeri Petteri Orpo, ulkoministeri Timo Soini, EU-komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen, ministeri Elisabeth Rehn, valtakunnansovittelija Minna Helle ja Nokian hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa. Keskusteluissa katsotaan myös pitkälle tulevaisuuteen ja mukana on tämän hetken kovimpia innovaattoreita kuten BrandBastionin Jenny Wolfram, Woltin Miki KuusiUberin Joel Järvinen ja tubettaja Tuure Boelius.

Suomi 100 – Yhdessä -pääteema näkyy niin keskustelun teemoissa kuin toteutusmuodossa. Tilaisuuksia toteutetaan yhteistyökeskusteluina. Tavoitteena on tuoda eri toimijoita yhteen ja saada aikaan yllätyksellistä ja särmikästä keskustelua. Suomi 100 vuoden päästä -keskustelusarjassa pohditaan, millaisia ovat suomalainen hyvinvointi, turvallisuus, sivistys, kestävä kehitys ja suomalainen identiteetti sadan vuoden kuluttua.

SuomiAreenan keskustelutilaisuudet järjestetään kuudella päälavalla, MTV-lavalla ja kesän uutuuslavalla Aika-lavalla. Tämä tilataideteos valittiin voittajaksi Aalto-yliopiston arkkitehtiopiskelijoille suunnatussa kisassa ja se rakennetaan Gallen-Kallelankadulle Aalto-yliopiston ja Stora Enson yhteistyönä. Aika-lavalla kurkistetaan Suomen villeimpiin tulevaisuuskuviin. Lavalla nähdään kokkausta, innovaatioita, pitchausta avannossa, hackathoneja sekä kavalkadi Suomi 100:n mielenkiintoisimpia projekteja.

Torstaina 13.7.2017 Aika-lavan ottavat haltuun Suomi 100 ja juhlavuoden erikoiskattaus maakunnista ympäri Suomen. ”Koko Suomi Juhlii” – nostaa esiin värikkäällä tavalla monimuotoista Suomi 100 -juhlavuotta ja sen alueellisia helmiä. Etelä-Pohjanmaata edustaa Lapuan Mies - Tanssipidot -tapahtuma. Äijätanssiryhmä ja tapahtuman suojelija Jukka Haapalainen esiintyvät, vetävät työpajaa ja houkuttelevat yleisöä elokuussa Etelä-Pohjanmaalle. Lisäksi Suomi 100 ja Suomen evankelis-luterilainen kirkko pystyttävät Kansalaistorille Muutosterassin, jolla pyritään ratkaisemaan kävijöiden yhteiskunnallisia muutostoiveita. Muutosterassi on auki ympäri vuorokauden koko SuomiAreenan ajan, yhteensä 100 tuntia.

Tarkempia tietoja SuomiAreenasta löytyy sivustolta www.suomiareena.fi.

Sata päivää sataan

Kesän toinen iso yhdessä-hetki on elokuun viimeisenä viikonloppuna 25.–27.8.2017. Silloin koko Suomi viettää Suomi 100 -juhlavuoden erityistä Yhdessä-viikonloppua. Se on yksi satavuotisjuhlavuoden kohokohdista! Tuolloin meillä ja maailmalla on poikkeuksellisen paljon Suomi 100 -ohjelmaa, jonka suomalaiset ja Suomen ystävät ovat rakentaneet toisilleen. Samalla käynnistyy juhlavuoden elämyksiä täynnä oleva sadan päivän jakso, joka huipentuu satavuotissyntymäpäivään joulukuussa. Yhdessä-viikonloppuna Suomen upeaa luontoa juhlitaan lauantain luontopäivänä. Syödään yhdessä -teeman mukaisesti vietetään maailman suurimmat kyläjuhlat herkullisen ruuan äärellä. Martat järjestävät valtakunnallisen sienipäivän. Ulkoministeriön Finnish Your Dinner on kansainvälinen tapahtuma yli 10 eri maassa eri mantereilla. Tukholmassa on viikonloppuna suuri Suomi 100 -teemainen kaupunkifestivaali Kungsträdgårdenissa. Maakunnissa on tarjolla lukuisia tapahtumia. Etelä-Pohjanmaalla Yhdessä-viikonloppuna mm. juhlitaan yhteisiä venetsialaisia Lappajärvellä, 100 askelta elämyksiin -tapahtumaa Lapualla ja Östermyra-päiviä Seinäjoella.

Yhdessä-viikonloppu on juhlavuoden tärkeä hetki - hetki, jolloin ollaan ihmeellisen paljon yhdessä. Tule mukaan, nautitaan luonnosta, syödään yhdessä, lauletaan, tanssitaan, eksytään ja löydetään toisemme! Kaikki on kutsuttu!

Tuija Ahola

Kehittämissuunnittelija

Suomi 100 -aluekoordinaattori

06 / 06 / 17

Biopähkinä purtavaksi

• 0

Biopähkinä purtavaksi: Mistä ponnistaa eteläpohjalainen biotalous?

Ajamme lakeutta pitkin Seinäjoelta Kauhavalle. Traktoreita tulee vastaan. Kylvökoneet saavat kyytiä pelloilla. Toukokuinen auringonpaiste nostattaa pölyn ilmaan ja lokit lentelevät lakkaamatta äkeiden perässä. Toukokuu on vuoden kiireisintä aikaa Etelä-Pohjanmaalla. Maatalous on täällä vahvaa ja maakuntaa pidetään ruokamaakuntana. Etelä-Pohjanmaalla biotalous rullaa vahvasti maatalouden alkutuotannon varassa eli agrobiotaloudessa. Agrobiotalous toimii maakunnan kärkenä. Muualla Suomessa biotalous on ponnistanut lähinnä metsäbiotaloudesta ja vanhojen paperitehtaiden rauniot ovat saaneet uudet kasvot.

Etelä-Pohjanmaa on biotalouden osalta haasteellista aluetta. Biotuotteiden kehittämiselle otolliset sellutehtaat puuttuvat Etelä-Pohjanmaalta, joten maakunnan on pelätty jäävän kilpailukykyisten uusien, jalostusarvoltaan nostettujen, biotuotteiden kehityksestä.

Järjestämme Kauhavalla Seinäjoen ammattikorkeakoulun Biotalouskilta – Etelä-Pohjanmaan biotalouden osaajaverkosto -hankkeen työpajaa (EAKR). Hankkeessa sellutehtaiden puutteeseen pyritään vastaamaan rakentamalla biotalouden osaajaverkostoa ja ideoimalla seutukunnallisia liiketoimintamahdollisuuksia. Hankkeesta toivotaan apua alueellisten vahvuuksien tunnistamiseen sekä tuodaan asiantuntijuutta yritysten käyttöön. Meillä on siis hyvä syy ajella kohti Kauhavaa.

Kauhavalle päästessämme valittelemme vähäistä osallistujamäärää. Paikalla on vain kourallinen ihmisiä. Etsimme syytä sille, miksi biotalous ei puhuttele yrittäjiä – olimme tehneet sitä jo hetkeä aiemmin hankkeen ohjausryhmän kokouksessa Seinäjoella. Alla on lisäksi kaksi äskettäin peruuntunutta biotaloustilaisuutta Kurikassa ja Alavudella. Yrittäjät taitavat ihan oikeasti olla peltotöissä. Mielikuva eteläpohjalaisten agrobiotaloudesta ei liene väärä.

Muutakin kuin ruokamaakunta

Etelä-Pohjanmaalla on agrobiotalouden ohella myös muita vahvuuksia ja mielenkiintoisiakin kehittämismahdollisuuksia. On kraatterijärvi, eläinpuisto, urheiluopisto tai vaikkapa Lauhanvuoren kansallispuisto. Meidän ei ole siis syytä takertua pelkkään mielikuvaan ruokamaakunnasta. Seutukunnat ovat erilaisia ja kaikki alueet eivät mahdu samaan muottiin peltolakeuksien kanssa. Esimerkkinä käy hyvin se, että toinen meistä kirjoittajista oli vappuna hiihtämässä Soinin ylängöillä ylioppilaslakki päässä, kun toinen keräsi Seinäjoella lapsen kanssa kimpun leskenlehtiä täysin lumettomalta ojanpientareelta.

Eroja on ensi näkemää enemmän, mutta erilaisuus voi koitua myös kaikkien hyödyksi. Esimerkiksi Ähtärin pandat lisäävät matkailun merkitystä tuntuvasti tulevaisuudessa koko maakunnan osalta. Matkailussa on kyse yhteen hiileen puhaltamisesta ja palvelupakettien tuotteistamisesta koko maakunnan hyväksi. Myös biotaloudessa pätee vanha sääntö: yhdessä olemme vahvempia. Yksin ei kuitenkaan voi verkostoitua. Toivottavasti saamme jatkossa tilaisuuksiin lisää osallistujia – kunhan peltotyöt ovat ensin ohi.

Hankkeessa verkostoitumista tehdään yhteistyössä Etelä-Pohjanmaan Maakuntakorkeakoulun, Sedun ja Agrobiotalous Seinäjoki -hankkeen kanssa. Hankkeessa hyödynnetään maakuntakorkeakoulun vahvoja alueellisia verkostoja. Hankkeen aikana tehdään myös biomassojen logistiikkaselvitys, jossa käytetään esimerkkialueena Kuusiokuntia (Alavus, Kuortane, Soini ja Ähtäri). Logistiikkaselvityksellä pyritään saamaan selville mm. optimaalinen sijoituspaikka biojalostamolle. Yhteistyötä tehdään Tampereen teknillisen yliopiston ja Jyväskylän yliopiston kanssa ja tuloksia voidaan soveltaa jatkossa myös muihin alueisiin. Hankkeesta on tehty myös esittelyvideo, käy katsomassa.

Kari Laasasenaho, projektipäällikkö (SeAMK)
Terhi Ojaniemi, korkeakouluasiamies (Etelä-Pohjanmaan Maakuntakorkeakoulu, SeAMK)

01 / 06 / 17

Kalkkiviivoilla

• 0

Sipilän hallitusohjelman mukaisen SOTE- ja maakuntauudistuksen valmistelun yksi välietappi on lähellä. Esivalmisteluvaihe lähenee loppua ja väliaikaishallinnon aikakausi siintää edessä. Vapaaehtoisesta taustoittavasta valmistelusta siirrytään lakien hyväksymisen myötä lainmukaiseen valmistelutyöhön.

Maakuntatasolla tämä tarkoittaa sitä, että maakunnissa valitaan väliaikainen valmistelutoimielin, joka johtaa uudistuksen operatiivista valmistelua. Tuttavallisemmin ”VATE” on Etelä-Pohjanmaalla asetettu ja se aloittaa toimintansa epävirallisesti heti kesäkuussa 2017. Toimikausi jatkuu maakuntavaaleilla valittavan maakuntavaltuuston järjestäytymiseen saakka eli maaliskuuhun 2018.

Uudistuksen saattaminen kunnialla maaliin edellyttää myös valmistelun resursointia ja jäntevöittämistä eri puolella Suomen maata. Etelä-Pohjanmaalla on parhaillaan valintaprosessissa valmistelujohtajan ja 10 vastuuvalmistelijan valinnat. Kolme nykyistä muutosjohtajaa toimivat jatkossa tiettyjen osasektoreiden vastuuvalmistelijoina.

Esivalmistelusta syntyy ehdotus monialaisen maakunnan perustamisesta, joka toimii jatkovalmistelun pohjana. Käytännössä esivalmisteluvaiheessa on läpivalaistu kaikki uuteen maakuntaan tulevat tehtävät. Näiden tehtävien osalta on tuotettu tietoa siirtyvien tehtävien nykytilanteesta sekä rakennettu näkemyksiä eri toimintojen organisoitumisesta ja toimintamalleista uudessa maakunnassa. Kyse on ollut ennen muuta edellytysten luomisesta tehtävien ja omaisuuden siirtämiselle uudelle Etelä-Pohjanmaan maakunnalle ja sen toiminnan käynnistämiselle.

Uudistuksen työryhmätyöskentelyyn on osallistunut tähän mennessä yli 600 henkeä. Tähän joukkoon mahtuu niin luottamushenkilöitä, eri organisaatioiden henkilöstöä kuin myös kuntien ja sidosryhmien edustajia. Työryhmien vetäjät ovat olleet teemasta riippumatta ison tehtävän edessä. Jokainen työryhmän jäsen on tuonut arvokkaita näkemyksiä ja sisältöä valmistelutyöhön. Lisäksi järjestöt ja yhteisöt ovat osallistuneet valmisteluun aktiivisesti. Tämä on tärkeää, sillä maakuntalain tavoitteena on myös luoda edellytyksiä maakuntien ja järjestöjen yhteistyölle ja järjestöjen vaikuttamismahdollisuuksille.

Muutoksen valmistelu vaatii paitsi laaja-alaista keskustelua maakunnassa myös tiivistä mukana oloa valtakunnallisessa valmistelussa. Tarvitaan epävarmuuden sietokykyä sekä rutkasti yhteistyötaitoja, venymistä ja joustavuutta. Suurimmat haasteet liittyvät valmistelun tiukkaan aikatauluun, lainsäädännön puuttumiseen ja valmistelun laajuuteen. Näistä huolimatta uudistuksen valmistelussa on tekemisen meininki ja uuden luomisen intoa.

Valmistelun seuraavaan vaiheeseen mentäessä on pidettävä edelleen kirkkaasti mielessä, mihin uudistuksella pyritään. Pyrkimys on rakentaa Etelä-Pohjanmaalle sellainen maakunta, jossa tarjotaan asukkaille nykytilanteeseen verraten parempia palveluita. Käytännössä kyse on uusista palvelukokonaisuuksista ja uudella tavalla tuotetuista palveluista, jotka ovat laadukkaita ja nopeasti saavutettavissa olevia. Uudistuksella pyritään kiistatta myös tehokkuuteen eli siihen, että palvelut tuotetaan vähemmillä euroilla. Yksi uudistuksen iso muutos on kansanvaltaisuus, joka ilmenee siten, että jatkossa valitaan vaaleilla maakuntavaltuutetut johtamaan maakunnan järjestämisvastuulla olevia toimintoja. Eteläpohjalaiset pääosin itse määrittelevät järjestämiensä palveluiden palvelutason, palveluverkon, yhteistyökumppanuudet ja tekemisen tavan.

Viljava lakeus, yrittäjyyden kehto, komia Etelä-Pohjanmaa, tapahtumamaakunta…  - Rakkaalla maakunnalla on monta nimeä. Uuden Etelä-Pohjanmaan maakuntaorganisaation rakentaminen vaatii hengittämistä ympäröivän maakunnan tahtiin ja sen erityispiirteiden tunnistamista.

Hyvää ja rentouttavaa kesää!

Heli Seppelvirta

Muutosjohtaja

24 / 05 / 17

Tulevaisuutta hahmottelemassa

• 0

Tulevaisuuden ennustaminen on mahdotonta. Tulevaisuuden ennakointi taas on hyvinkin mahdollista. Tulevaisuustyötä tai ennakointia on tehty Suomessa jo vuosikymmeniä ja erilaiset menetelmät ovat 1990-luvulta lähtien levinneet tutkimuskentältä ja yksityiseltä sektorilta myös julkiselle sektorille. Nykyään erilaisia tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä hyödynnetäänkin laajalti julkisen ja yksityisen sektorin toimijoiden keskuudessa. Maakuntien liitot, ELY-keskukset ja muut aluetoimijat muodostavat tärkeän osan kansallisen tason ennakointiverkostosta.

Tulevaisuustyö ylipäätänsä on vaikeasti hahmotettava kokonaisuus. Tavoitteena on päätelmien tekeminen tulevaisuudessa tapahtuvista muutoksista ja kehityskuluista. Vaihtoehtoisia tulevaisuuksia hahmotellaan esimerkiksi erilaisten trendien, skenaarioiden tai tulevaisuuskuvien kautta. Ennakointiin liittyy olennaisena osana päätöksien ja ratkaisujen muotoileminen, joilla voidaan aikaansaada toivottu tulevaisuus ja välttää epäsuotuisa tulevaisuus. Nämä päätökset ovat sellaisia, joita meidän pitää tehdä tänään. Ennakointi tulisikin olla olennainen osa jokaisen organisaation strategista suunnittelua.

Tulevaisuuden ennakointi on tärkeää, mutta toivotun tulevaisuuden aikaansaaminen vaatii tietoa nykyisyydestä. Tarvitsemme jaettua ymmärrystä tämän päivän tilannekuvasta. Kaikesta ei tarvitse olla samaa mieltä, mutta meidän pitää tiedostaa keskeiset muutoskulut, mistä asioista olemme samaa mieltä ja mistä eri mieltä. Tilannekuvan jälkeen on mahdollista pohtia ratkaisuja. Tulevaisuutta muovaavat päätökset tehdään tänään.

Tilannekuvatyökalu kehittämisen ja päätöksenteon tueksi

Innovatiivisuutta ja Kasvua Etelä-Pohjanmaalle -hankkeessa (IKEP) olemme rakentamassa maakunnan toimijoiden kesken innovaatiotoiminnan tilannekuvatyökalua strategia- ja tulevaisuustyön tueksi. Taustatyötä on tehty vuoden alusta alkaen ja ensimmäinen määrittelytyöpaja on juuri pidetty. Maakunnan innovaatiotoimintaa tarkastellaan mm. elinkeinoelämän, koulutuksen, kansainvälistymisen ja vihreän talouden kautta. Kesän aikana toteutetaan varsinainen tiedon kerääminen ja kokoaminen ja syksyllä on luvassa laajempi analyysityö kokonaisuudesta. Maakunnan tulevaisuusryhmä toimii hankkeessa keskeisenä yhteistyötahona.

Prosessin myötä maakunnan kehittämisen tietopohjaa tullaan vahvistamaan laadukkaalla ja mahdollisimman ajantasaisella tiedolla. Käynnissä olevan maakuntauudistuksen lisäksi meneillään on maakuntaohjelman päivittäminen. IKEP-hanketta toteutetaan päivitystyön rinnalla, jotta ohjelmatyö hyötyisi hankkeesta mahdollisimman paljon.

Lue lisää tulevaisuuden ennakoinnista:

Miika Laurila
Projektipäällikkö

18 / 05 / 17

Kulttuurimaakunta tarvitsee oman lautakunnan

• 0

Etelä-Pohjanmaata kutsutaan kulttuurimaakunnaksi. Sitä se onkin; oli mittari sitten mikä tahansa. Kuntien kulttuuritoimintaan on kuitenkin viime vuosina syntynyt säröjä, jotka johtuvat talouden heikentymisestä. Säästöjen myötä on lakkautettu kulttuuritoimen virkoja tai niitä on yhdistetty toisiin virkoihin, mikä on vääjäämättömästi merkinnyt kulttuurin aseman rapautumista.

Vaikka kehitys kunnissa on mennyt huonompaan suuntaan, ovat yksityiset kulttuurin harrastajat ja yhdistykset pitäneet mainetta yllä. Maakunnan laaja kulttuurin kirjo on hyvin esillä. Siinä nähdään eri väreissä kuorolaulua, harrastajateatteria, musiikkia, kuvataidetta ja kirjallista tuotantoa. Kulttuuri elää ja vaikuttaa eri puolilla maakuntaa monin erilaisin painotuksin.

Kulttuurin voima tuli näkyviin Suomi 100 -hankkeiden myötä. Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuurilautakunta sai runsaasti toinen toistaan hienompia esityksiä kulttuuritapahtumista, joita tullaan itsenäisyytemme juhlavuoden aikana näkemään ja kokemaan. Kulttuurin toimijat ovat panneet tuulemaan.

Suunnannäyttäjän roolissa

Vaikka kuntien kulttuuritoimet ovat olleet kovassa paineessa ja muutosten kourissa, on kulttuurin yhdistyksiä ja erilaisia järjestöjä innostettu kehittämään hankkeita. Niitä on niin paljon, että Etelä-Pohjanmaa on tässä suhteessa aivan kärkiryhmässä.

Omatoimisuus ja luovuus ovat voimissaan. Siitä huolimatta tarvitaan kuitenkin myös julkista tukea ja ohjausta. Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuurilautakunta on siitä hyvä esimerkki. Lautakunta on kannustanut kuntia, innostanut järjestöjä ja koordinoinut hankkeita ja myöntänyt niille varoja. Etelä-Pohjanmaan liitto on ollut suunnannäyttäjä ja esimerkki. Se on halunnut omalta osaltaan vaalia maakunnan kulttuuriperintöä oman lautakuntansa kautta.

Kulttuurin asema on maakuntauudistuksessa vedenjakajalla. Kehitetäänkö maakunnallista kulttuurin yhteistyötä vai jätetäänkö se näivettymään? Yhä uudelleen voi toistaa: Etelä-Pohjanmaan on kulttuurimaakunta. Ilman kulttuuria ja liikuntaa maakunnan julkinen kuva olisi vaisumpi. Tähän saakka Etelä-Pohjanmaan imagossa on ollut kulttuurilla ja liikunnalla merkittävä osansa. Ne ovat antaneet väriä, voimaa ja tulevaisuuden uskoa. Omanarvontuntoa.

Maakuntauudistuksen yhteydessä kulttuurin alatyöryhmä on tehnyt hyvää työtä. Kulttuurin tulevaisuus näyttäytyy raportin valossa toiveikkaalta. Kulttuurilautakunta totesikin 9.5. järjestetyssä kokouksessa, että maakunnan kulttuurin kehittämisen ja edistämisen näkökulmasta lautakunnan tai vastaavan toimielimen perustaminen olisi tarpeellista ja toivottavaa.

Ilmari Ylä-Autio

Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuurilautakunnan puheenjohtaja

09 / 05 / 17

Päätöksenteko on ihmisten välistä vuorovaikutusta

• 660

Tasaisin väliajoin julkisuuteen ponnahtaa keskustelua, joka juontuu kunnallisesta päätöksentekokulttuurista. Lähtökohdat ja teemat voivat vaihdella, mutta perustaltaan aiheet kumpuavat demokraattiseen päätöksentekojärjestelmään liittyvistä ilmiöistä. Epäilemättä yritysmaailmassakin törmätään samoihin ilmiöihin, mutta ne eivät yleensä ole julkisesti tarkasteltavina. Laajempaa julkisuutta saavat yleensä päätöksentekoon liittyvät konfliktitilanteet ja vastaavasti kypsästi ja kehittyneesti toimiva päätöksenteko saa pysyä omassa harmoniassaan kenenkään häiritsemättä.

Kun tarkastelee konfliktitilanteisiin liittyviä ilmiötä vaikkapa vain google-haun tulosten perusteella, nousee sieltä esiin se peruslähtökohta, että kyse on aina ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Usein kyse voi olla vain kahden ihmisen välisistä henkilökemioista. Jokaisella on oma henkilöhistoriansa ja omat sidosryhmänsä yms., ja niiden yhteensovittaminen yhteisten päämäärien hyväksi johtaa väistämättä tilanteisiin, joissa yhteisen ratkaisun löytäminen vaatii sovittelua. Päättäjillä pitää siis olla kykyä keskustella ja arvioida vaihtoehtoja, mutta ei riitä, että näkee asiat vain omasta perspektiivistään vaan pitää osata arvioida myös kokonaisuutta ja vastapuolen näkemyksiä. Arvokasta on myös, jos tähän yhdistyy jonkin verran visionäärisyyttä ja kykyä ennakoida tulevaa.

Suomalainen päätöksentekokulttuuri on perustaltaan suoraviivaista ja rakentuu asioiden etukäteisvalmistelun pohjalla. Meillä myös arvostetaan avoimuutta ja laajoja vaikuttamismahdollisuuksia niille, joita päätöksenalainen asia koskee. Voisi sanoa, että päätöksentekokulttuurimme on rakenteeltaan ennakoitavaa ja johdonmukaista.

Alati muuttuvassa yhteiskunnassa tämäkään ei takaa järjestelmän toimivuutta, koska vallitseva päätöksentekokulttuuri joutuu päivittäin muuttuvien tilanteiden testiin ja on entistä alttiimpi ristiriidoille. Niinpä on syytä herkeämättä tarkkailla, missä määrin kulloinkin vaaditaan sopeutumista ja uudistumista, jotta asianmukainen päätöksenteko sujuu myös tulevaisuudessa.

Jari Iso-Koivisto

Hallintojohtaja

660 kommenttia
03 / 05 / 17

Ruokahävikki - vihdoinkin epätrendikästä

• 0

Tiesitkö, että keskimääräinen suomalainen nelihenkinen perhe heittää syömäkelpoista ruokaa roskiin niin paljon, että se voisi käydä pois heittämäänsä ruokaa vastaavalla rahasummalla vuoden aikana jopa kahdeksan kertaa elokuvissa tai kerran yhteisellä kylpylälomalla? MTT:n (nyk. Luonnonvarakeskus) vuonna 2012 julkaiseman tutkimuksen mukaan suomalainen heittää vuosittain noin 23 kiloa syömäkelpoista ruokaa roskiin. Kun myös ravitsemispalveluissa, kaupassa ja elintarviketeollisuudessa tapahtuva hävikki huomioidaan, syntyy ruokahävikkiä Suomessa vuosittain yhteensä 62–86 kg henkilöä kohti.

Samalla roskikseen päätyy huimia summia rahaa sekä pois heitetyn ruoan tuottamiseen ja valmistamiseen käytettyjä luonnonvaroja ja energiaa. Ruokahävikki on siis kokonaisvaltaista haaskausta. Hävikin syntyminen ei ole ongelma vain meillä Suomessa, vaan koko maailmassa. Arvioiden mukaan jopa kolmannes kaikesta maailman elintarvikkeeksi tuotetusta ruoasta päätyy roskikseen. Siksi esimerkiksi Euroopan parlamentti ja komissio tavoittelevat ruokahävikin puolittamista Euroopassa vuoteen 2030 mennessä vuoden 2014 tasosta.

Ecowaste4Food -hanke ruokahävikkiä vähentämässä

Miten ruokahävikkiä sitten voitaisiin ehkäistä? Tähän pulmaan etsitään vastauksia vuoden 2017 alussa käynnistyneessä Interreg Europe -rahoitteisessa ECOWASTE4FOOD -hankkeessa, jossa tavoitteena on etsiä ja jakaa Euroopan alueiden kesken ekoinnovaatioita ja hyviä käytäntöjä, joiden avulla ruokahävikkiä voidaan vähentää aina elintarviketeollisuudesta yksittäisen kuluttajan keittiöön saakka.

Hanke toteutetaan kahdeksan eri puolilla Eurooppaa toimivan julkisen organisaation yhteistyössä, jossa Suomea edustaa Etelä-Pohjanmaan liitto. Yhteisen oppimisprosessin kautta hankkeessa tunnistetaan malleja, joita voidaan lähteä kokeilemaan kunkin hankepartnerin omalla alueella projektin aikana laadittavan toimintasuunnitelman tukemana. Etelä-Pohjanmaan alueen organisaatiot ja asiantuntijat ovat avainasemassa innovaatioiden ja hyvien käytäntöjen jalkauttamisessa todelliseen elämään omassa maakunnassamme. Siksi heitä osallistetaan hankkeeseen jo sen ensimetreiltä lähtien muun muassa hanketapaamisten ja opintomatkojen kautta.

ECOWASTE4FOOD -hankkeen toinen  hanketapaaminen järjestettiin 19.4.–20.4.2017 Italian Ferrarassa. Tapaamisessa kuulimme esityksiä ruokaketjun eri vaiheisiin ulottuvista ruokahävikin vähentämiskeinoista niin projektikumppaneiden kuin myös eri alueiden organisaatioiden ja asiantuntijoiden esitteleminä. Miltä kuulostaisi esimerkiksi kännykkäsovellus, joka jääkapissasi olevien elintarvikkeiden eräpäivien lähestyessä lähettäisi sinulle herätteitä ja reseptiehdotuksia tuotteiden hyödyntämiseksi ennen niiden pilaantumista? Vähintäänkin nykyaikaiselta.

Onneksemme hanke on käynnistynyt suotuisissa tuulissa - ruokahävikin vähentämisen on sanottu olevan yksi merkittävimmistä vuoden 2017 ruokatrendeistä niin maailmalla kuin Suomessakin. Ruokahävikin vähentäminen on siis nyt - ja toivottavasti jatkossakin - muodikasta. Hanke jatkuu kunkin hankepartnerin alueella toteutettavalla innovaatiokartoituksella, jossa ruokahävikin vähentämiseen tähtääviä keinoja kirjataan ylös yhteneväisellä tavalla. Kartoituksen tuloksia kokoonnutaan tarkastelemaan heinäkuussa Iso-Britannian Exeteriin.

Lisätietoja hankkeesta ja sen etenemisestä löydät Etelä-Pohjanmaan liiton hankesivustolta sekä hankkeen omilta kotisivuilta.

Susanna Valkama
Projektikoordinaattori