24 / 05 / 18

Hungry for South Ostrobothnia

• 0

Huhtikuussa järjestettiin sarja työpajoja, joissa pureuduttiin yritysten ja tutkimuksen väliseen rajapintaan. Lisäarvoa pyrittiin löytämään eurooppalaisten kumppaneiden hyvistä käytänteistä. Yksi Etelä-Pohjanmaan tärkeistä elinkeinopainoaloista ovat kestävät ruokajärjestelmät ja biotalouden uudet ratkaisut. Alueiden tulisi keskittyä omiin vahvuus- ja kasvualoihin ja siten hakea keskenään synergioita ja yhteneväisyyksiä sekä kehittää myös kansainvälisiä verkostoja ja hyödyntää erilaisia EU:n rahoitusvälineitä. Kun Etelä-Pohjanmaan älykkään erikoistumisen strategia - Älykäs ja Erottuva valmistui vuonna 2014, sillä haettiin erityisesti näkyvyyttä ulospäin, jolloin se voisi auttaa maakunnan toimijoita rakentamaan kumppanuuksia eri toimijoiden kanssa ympäri Eurooppaa. Sen lisäksi, että älykkään erikoistumisen strategian on tarkoitus rohkaista yrityksiä ja organisaatiota olemaan entistä kansainvälisempiä, myös tutkimustoiminta voisi entistä vahvemmin tukea elinkeinoelämän erikoistumista.

Ensimmäinen elintarvikealan työpaja käsitteli trendien vaikutusta ruuan kuluttamisessa. Maijastiina Jokitalo Vaasan yliopiston Levón-instituutista alusti aihetta useasta näkökulmasta. Tiesitkö, että sinäkin teet keskimäärin 200 päätöstä päivässä liittyen ruokaan? Ja päätökset ovat todennäköisesti suurelta osin epärationaalisia ja niissä on aina tunteet mukana. Tästä syystä usein mielikuvamarkkinointi, tarinat ja valmiit merkitykset toimivat kuluttajiin. After imurointi -suklaa on valmis lupaus, johon ainakin itse voisin helposti tarttua.

Toisen työpajan aiheena oli ruokamatkailu ja Tuija Pitkäkoski Seinäjoen ammattikorkeakoulusta pohjusti teemaa.  Suomen ensimmäisessä ruokamatkailustrategiassa, 2015–2020 ”Hungry for Finland”, korostuvat esimerkiksi alueelliset erilaisuudet, ruokakulttuuriperinteiden säilyttäminen sekä puhdas ruoka. Kaikki aihealueet olisivat hyvin hyödynnettävissä myös Etelä-Pohjanmaalla. Matkailijat etsivät aitoja elämyksiä myös ruuan parissa.

Työpajassa pohdittiin ruokamatkailun ja sen kasvun haasteita aina epäsäännöllisyydestä puutteelliseen tuotteistamiseen. Miten esimerkiksi puuhastelusta tai harrastuksesta pystyttäisiin siirtymään pysyvämpään toimintaan? Tarvittaisiin ainakin pitkäjänteistä kehittämistä ja mahdollisesti erilaisia mentorointiohjelmia. Jäänkin mielenkiinnolla odottamaan Etelä-Pohjanmaan ensimmäistä ruokamatkailun toimintasuunnitelmaa. Onko se sitten Hungry for South Ostrobotnia vai Näläkähinen?

Sanna Inkeri
Projektikoordinaattori

Työpajat toteutettiin osana kansainvälistä EmpInno -hanketta, jota rahoitetaan EU:n Interreg Itämeri -ohjelmasta. Hankkeessa pyritään kehittämään erilaisten välittäjäorganisaatioiden (kuten alueviranomaiset, kehittämisorganisaatiot, tiedepuistot ja yliopistot) pätevyyttä työskennellä älykkään erikoistumisen strategian kanssa, parantamaan ÄE -strategian implementointia ja käyttöä, sekä nostamaan alueen innovointikykyä paremmilla TKI-toimilla ja pk-yritysten kilpailukyvyllä valituissa teemoissa. Lue lisää hankkeesta: www.empinno.eu

Kirjoitus on julkaistu aikaisemmin AB Seinäjoen blogissa.