18 / 04 / 17

Luottamuspääoma

• 0

ProAgria Etelä-Pohjanmaa on mukana AgriSpin-projektissa, jossa 13 EU-maata kehittää parempia keinoja tukea maaseudun innovaatioita. Mukana on neuvontaan erikoistuneita, kuten me ProAgriassa, sekä tutkijoita, järjestöjä ja maakuntahallintojen edustajia. Hanke on aito EU-hanke, joka saa rahoituksensa sataprosenttisesti Horisontti 2020 -tutkimusohjelmasta.

Hankkeessamme on tärkeänä osuutena ns. Cross Visit -menetelmä. Menetelmää kehitetään hankkeen aikana, mikä on varsin harvinaista hanketoiminnassa. Yleensä tulokset pitää olla etukäteen tarkasti tiedossa, mikä ei koskaan ole allekirjoittaneelle ollut loogista. Mielestäni hyvässä hankkeessa pitää oppia ja löytää uutta.

Cross Visit -menetelmässä keskeinen elementti on ns. innovaatiospiraali, johon merkitään kohteena olevan innovatiivisen tapahtuman vaiheet, niissä keskeisessä roolissa olleet toimijat ja mitä on saatu aikaan. Mukana on innovaatiota edistäneitä ja estäneitä asioita. Hankkeessa halutaan oppia, mitkä keinot ovat nopeuttaneet kestävien innovaatioiden syntymistä parhaiten.

AgriSpin-tiimi, jossa oli osallistujia kahdeksasta maasta, vieraili Etelä-Pohjanmaalla viime vuoden kesäkuussa. Innovaatiospiraali täytettiin neljästä kohteena olleesta innovaatiosta. Sen jälkeen spiraalit ja ryhmän muistiinpanot jalostettiin raportiksi, jossa nostettiin esille kolme p:tä: Pearls, Puzzlings ja Proposals.

Helmenä (Pearl) oli kaikissa tapauksissa yllättävä tekijä: luottamus (trust).  Eurooppalaisille kollegoille oli yllättävää se, miten innovaatioiden aikaan saaminen Suomessa sisälsi paljon luottamusta. Uusia asioita kehitettiin ilman liiallista byrokratiaa. Kaveri kaverin kanssa luotti toisiinsa ja siten saatiin aikaan jotain suurta. Yhdessä tapauksessa nousi esiin perisuomalainen tapa, jolle raportissa annettiin nimeksi the Sauna Method. Innovaation tekijät tapasivat toisensa säännöllisesti saunaillassa. Joskus, kun oli vuosia rakennettu luottamusta, joku oli nostanut esille, josko tehtäisiin jotain yhdessä. Sille perustalle rakentui innovaatio.

Mielestäni meillä on riskinä menettää tämä luottamuspääoma, erityinen suomalainen kilpailutekijä. EU-säännökset johtavat siihen, että on epäiltävä. Tietty prosentti pitää tarkastaa, tietty määrä virheitä olisi hyvä löytää…

Entäs, jos olemmekin rehellisiä ja teemme vähemmän vilunkia, kuten satakuntalainen sanoo? Mieliaiheeni, kysymys johon haluaisin vastauksen, on: paljonko epäluottamus maksaa?

Hannu Haapala

ProAgria Etelä-Pohjanmaa