29 / 11 / 17

Suomi 100: Onnea ja kiitos!

• 0

Satavuotiaan Suomen juhlavuosi saa pian huipennuksensa. Viikon päästä juhlimme syntymäpäivää monin eri tavoin kulttuurin, vauhdikkaan menon, elämysten ja perinteiden parissa tai television äärellä kotisohvalla. Me kahvitamme, liputamme ja valaisemme isosti ja pienesti. Ympäri Suomen ja Etelä-Pohjanmaan tapahtuu hienoja asioita. Onnea Suomi!

Vaikka mieli on juhlava ja iloinen kaikesta tulevasta juhlinnasta, tuntuu myös haikealta, että juhlavuosi päättyy. Se on ollut niin rikas sekä elämyksiä, tapahtumia ja hankkeita täynnä. Maakunnassa on tapahtunut paljon. Juhlavuoden tilaisuuksia on ollut tarjolla kaikille: lapsille, nuorille, ikäihmisille, naisille ja miehille, erityisryhmille jne. Juhlavuoden tilaisuuksia on ollut kaikissa kunnissa ja kaupungeissa.

Juhlavuoden tilaisuuksia on ollut sisällöltään kaikenlaisia: teatteria, musiikkia, tanssia, näyttelyitä, moninaisia tapahtumia, seminaareja, kilpailuja, elokuvia, urheilua ja liikuntaa, retkeilyä, opastuksia ja muotinäytöksiä. Juhlavuoden kunniaksi on julkaistu kirjoja, kalentereita, videoita, levyjä ja lehtiä. On pystytetty muistomerkkejä ja kunnostettu sankarihautoja. On valmistettu monia tuotteita, niin virallisia kuin epävirallisia. On kudottu Suomi 100 -villasukkia sekä sukkia veteraaneille ja vauvoille. On syöty yhdessä erilaisissa seurueissa ja pöydissä, saunottu sadoissa saunoissa, pukeuduttu sinivalkoisiin. Esiin on nostettu kansalliskoiramme Suomen pystykorva ja Suomen hevonen. Esille on tuotu kansallisia ja paikallisia merkkihenkilöitä, paikkoja ja rakennuksia sekä kulttuuriperintöä. Juhlavuosi on ollut täynnä hyväntekeväisyyttä, hyviä tekoja, lahjoja ja päätöksiä.

Juhlavuosi on ollut Etelä-Pohjanmaalla moninainen. Se on koskettanut ihmisten arkea ja juhlaa. Suomen 100-vuotista historiaa on tarkasteltu monesta eri näkökulmasta esimerkiksi lapsen silmin, naisen kokemuksena, suomalaisen sotilaan kokemuksena, vanhuksen tai vaikkapa muistisairaan silmin. Juhlavuosi ei ollut pelkkää historiaa, siinä on huomioitu myös tämä hetki ja tulevaisuus. Juhlavuosi on ollut huippuvuosi!

Juhlavuoden teema Yhdessä on toteutunut hienosti. Vaikka tapahtumia ja tilaisuuksia on tehty osin tuttujen yhteistyökumppaneiden kanssa, on myös syntynyt uusia kumppanuuksia ja juhlavuosi on avannut silmiä uusille mahdollisuuksille. Ennen kaikkea juhlavuosi on ollut luovuuden ilotulitusta koko maakunnassa! Iso kiitos teille kaikille, jotka omalla tapahtumallanne, tilaisuudellanne tai hankkeellanne olitte tekemässä Etelä-Pohjanmaan Suomi 100 -juhlavuotta! Ja oikein hyvää syntymäpäivää meille kaikille suomalaisille ja Suomen ystäville!

PS. Viime hetken vinkit ja ohjeet satavuotiaan synttärijuhlintaan voit lukea uusimmasta Suomi 100 Etelä-Pohjanmaalla -uutiskirjeestä.

Tuija Ahola

Suomi 100 -aluekoordinaattori