Muuttoliike

Etelä-Pohjanmaa kuuluu maakuntiin, jotka kärsivät muuttotappiosta. Maassamuutto on ollut Etelä-Pohjanmaalla tappiollista jo 1980-luvulta lähtien. Merkittävimmät poismuuttajaikäluokat ovat 15–29-vuotiaat, erityisesti 20–24-vuotiaiden ikäluokka. Tämä selittyy valtaosin opiskelemaan ja työn perässä lähtevien nuorten poismuutolla. Vanhempien ikäluokkien positiivinen tulomuutto on sekin vähentynyt viime vuosina. Muuttotappiota on tasoittanut jokaisena vuonna maahanmuutto Etelä-Pohjanmaan alueelle. Maahanmuutto selittää myös esimerkiksi vuosien 2011 ja 2012 muuttovoiton.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana muuttojen määrä on vaihdellut vuosittain sadoilla henkilöillä. Kokonaisnettomuutto pysyi vuosina 2011 ja 2012 positiivisena, vuonna 2013 kokonaisnettomuutto kääntyi jälleen negatiiviseksi. Kokonaisnettomuutolla tarkoitetaan kuntien välisen nettomuuton ja nettosiirtolaisuuden summaa.

Eniten maassamuuttoa Etelä-Pohjanmaalla tapahtuu Uudenmaan, Pirkanmaan ja Pohjanmaan maakuntien kanssa. Etelä-Pohjanmaalta muutetaan selvästi eniten näihin maakuntiin, ja Etelä-Pohjanmaalle muuttaneet tulevat useimmin näistä maakunnista.

Sivuun liitetyt dokumentit:
Muuttoliike Etelä-Pohjanmaalla 2001-2015