Työpaikkaomavaraisuus

Suhteellinen työpaikkaomavaraisuus ilmaisee alueella työssäkäyvien ja alueella asuvien työllisten välisen suhteen. Jos työpaikkaomavaraisuus on yli 100 prosenttia, on alueen työpaikkojen lukumäärä suurempi kuin alueella asuvan työllisen työvoiman lukumäärä. Jos taas työpaikkaomavaraisuus on alle 100 prosenttia, on tilanne päinvastainen.

Vuonna 2014 työpaikkaomavaraisuus oli yli sata prosenttia viidessä kunnassa Etelä-Pohjanmaalla: Seinäjoella, Soinissa, Kauhavalla, Kauhajoella ja Alavudella. Pienin työpaikkaomavaraisuus oli puolestaan Ilmajoella (64,7 prosenttia).

Vuosina 2004–2014 työpaikkaomavaraisuusaste nousi eniten Teuvalla (+8,2 prosenttiyksikköä) ja sen jälkeen eniten Kauhavalla (+6,3 prosenttiyksikköä) ja Soinissa (5,5 prosenttiyksikköä). Laskua taas oli eniten Lappajärvellä (-7,6 prosenttiyksikköä), Ilmajoella (-6,2 prosenttiyksikköä) ja Lapualla (-5,8 prosenttiyksikköä).

Sivuun liitetyt dokumentit:
Suhteellinen työpaikkaomavaraisuus Etelä-Pohjanmaalla kunnittain 2004-2014