Työvoiman kysyntä

Työlliset

Tilastokeskuksen työssäkäyntitilaston mukaan Etelä-Pohjanmaalla oli vuoden 2014 lopulla työllisiä 77 252. Työllisten määrä oli laskenut edellisestä vuodesta 1 692 henkilöllä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana Etelä-Pohjanmaan työllisten määrä on ollut 80 000 hengen tuntumassa. Koko maassa oli vuoden 2014 lopulla työllisiä 2 274 076.

Työpaikat

Tilastokeskuksen työssäkäyntitilaston mukaan Etelä-Pohjanmaalla oli vuoden 2014 lopulla työpaikkoja (eli alueella työssäkäyviä) 76 121. Työpaikkojen määrä maakunnassa oli nousussa ennen vuotta 2007, jonka jälkeen se kääntyi laskuun. Vuosina 2010 ja 2011 työpaikkojen määrä lisääntyi, mutta vuodesta 2012 eteenpäin ne ovat vähentyneet.

Vuoden 2014 lopulla eniten työpaikkoja maakunnassa oli terveys- ja sosiaalipalveluiden sekä teollisuuden toimialoilla (19,5 ja 17,5 prosenttia työpaikoista). Työpaikkamäärältään merkittäviä toimialoja olivat myös tukku- ja vähittäiskauppa (11,6 prosenttia) ja maa-, metsä- ja kalatalous (8,8 prosenttia). Tukku- ja vähittäiskauppaa lukuun ottamatta näiden toimialojen työpaikkojen suhteellinen osuus oli suurempi Etelä-Pohjanmaalla kuin koko maassa.

Sivuun liitetyt dokumentit:
Työlliset alueittain 2000-2014