VUODEN NUORI ETELÄPOHJALAINEN TAITEILIJA 2017

Vuoden 2017 nuori eteläpohjalainen taiteilija on seinäjokelainen Heidi Katajamäki. Yleisön suosikiksi nousi samoin Heidi Katajamäki, joka sai 36 % kaikista annetuista äänistä. Lue lisää täältä >>

Etelä-Pohjanmaan kuvataideverkosto on järjestänyt kolmannen kerran Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija -kilpailun. Kilpailu julkistettiin keväällä 2017 ja hakuaika päättyi 31.7.2017.

Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija saa palkinnoksi yhden kuukauden residenssimahdollisuuden Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseon residenssissä Alajärvellä, näyttelyn Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseolla, näyttelykatalogin ja nettinäyttelyn Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuurisivustolla kolmen kuukauden ajan.

Yleisön suosikki saa palkinnoksi oman nettinäyttelyn Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuurisivustolla kolmeksi kuukaudeksi.

Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija -kilpailua ei järjestetä vuonna 2018. Sen sijaan Seinäjoen taidehallissa on kilpailun kolmen vuoden finalistien yhteisnäyttely. Kilpailun jatkoa varten muokataan hieman sääntöjä ja jatkosta tiedotetaan myöhemmin.

Vuoden 2015 kilpailun voitti lapualaislähtöisen Ville Vuorenmaan ja yleisön suosikiksi äänestyksessä nousi alajärveläissyntyinen Mari Hallapuro. Vuoden 2016 kilpailun voittaja oli seinäjokelainen Katri Yli-Erkkilä ja yleisön suosikki Peräseinäjoelta syntyisin oleva Mervi Patala.

Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteija 2017 Heidi Katajamäki (s.1990) on syntynyt ja kasvanut Seinäjoella. Vuonna 2016 Lahden Taideinstituutista valmistunut kuvataiteilija piirtää ja maalaa eri tekniikoin sekä tekee tilallisia installaatiota.

Heidi Katajamäki kuvaa omaa taidettaan näin:
"Piirrän ja maalaan osia, joista tulee kokonaisuuksia. Teokseni ovat kuin päiväkirjamerkintöjä, joiden kieli on viiva. Tuon fyysisen viivan kautta esiin sitä, mitä korvien välissä tapahtuu ja miltä sisällä tuntuu. Tila, niin sisäinen kuin ulkoinen kiinnostaa minua. Haluan rakentaa kokonaisuuksia tiloihin omista tiloistani."

Kuvaa klikkaamalla pääset näkemään teoksen suuremmassa koossa.

Taiteilijan omat nettisivut             Heidi Katajamäki   Heidi Katajamäki Levotonta maata

Heidi Katajamäki Tartu minuun onni    Heidi Katajamäki tartu minuun onni 2

Heidi Katajamäki Nynny pylly 3   Heidi Katjajamäki Nynny pylly 3