Keramiikan Pop up -näyttely maaliskuussa Epstorilla Seinäjoella

26.02.2020

Etelä-Pohjanmaan liitto pystyttää maaliskuun alussa keramiikkanäyttelyn Seinäjoelle Epstori-kauppakeskukseen, jossa esillepano on nähtävissä 6.–24. maaliskuuta. Näyttely on osa eurooppalaista CLAY-hanketta, jossa Etelä-Pohjanmaan liitto on mukana.

CLAY Pop up -keramiikkanäyttely tuo esiin eteläpohjalaista keramiikkaosaamista käyttö- ja taidekeramiikasta koristekeramiikkaan. Esineissä sovelletaan erilaisia keramiikan valmistuksen tekniikoita. Astioiden valmistaminen dreijaamalla jatkaa vuosituhantisia perinteitä. Valutekniikkaa puolestaan on kehitetty pitkälle piensarjatuotannon tarpeisiin. Keramiikkataiteessa ja koriste-esineiden valmistuksessa erilaiset käsinrakentamisen tekniikat ovat aina ajankohtaisia.

CLAY-hankkeen tavoitteena on lisätä keramiikka-alan näkyvyyttä ja parantaa ymmärrystä alan viimeaikaisista haasteista ja kehityksestä. Keramiikan ikivanhat perustekniikat ovat useimmille tuttuja, mutta voimakkaasti kehittyvä materiaaliteknologia ja digitalisoituminen vaikuttavat tähänkin alaan. 3D-tulostaminen on tullut osaksi keramiikan suunnitteluprosesseja, ja digitaalisten markkinointi- ja myyntikanavien hallinta on alan toimijoille tärkeää. Kuitenkaan mikään uusi teknologia ei korvaa kädentaitoa ja materiaalien tajua yhdistettynä uutta luovaan muotokieleen.

Keramiikan alan koulutus on Suomessa enää vähäistä, ja Etelä-Pohjanmaalla ollaan kokonaan kansalaisopistojen kurssitarjonnan varassa. Kansainvälinen suuntautuminen, verkostoituminen, uusien näkökulmien oivaltaminen ja teknologioiden omaksuminen ovat tärkeitä suuntaviittoja tulevaisuuden käsi- ja taideteollisuusalan toimijoille. Silti juuri kädentaitojen jatkuvuuden varmistaminen uusien teknologioiden ohella on äärimmäisen ajankohtainen kysymys. CLAY-hankkeessa pohditaan, pystyykö Etelä-Pohjanmaa vastaamaan tähän haasteeseen.

Lue lisää näyttelystä: https://www.epliitto.fi/clay_popup

Yleistietoa hankkeesta:

CLAY-hanke toteutetaan Interreg Europe -ohjelmasta. Hankepartnereita on viidestä EU-maasta. Hankkeen pääpartneri on Umbrian alue Keski-Italiasta, jossa keramiikalla on hyvin pitkät perinteet. Muut kumppanit ovat AEuCC – keramiikkakaupunkien yhteistyöryhmä Espanjasta, Lounais-Oltenian aluekehitysorganisaatio Romaniasta, Keramiikan ja lasin teknologiakeskus (CTCV) Portugalista, Euroopan keramiikkakeskuksen kehittämisjärjestö Ranskasta sekä Etelä-Pohjanmaan liitto Suomesta.

CLAY-hanke on kaksivaiheinen. Ensimmäinen vaihe kestää toukokuun 2021 loppuun ja toinen vaihe toukokuun 2023 loppuun. CLAY-hankkeen kokonaisbudjetti on noin 1,3 miljoonaa euroa, josta Etelä-Pohjanmaan liiton osuus on noin 211 000 euroa.

Lue lisää CLAY-hankkeesta osoitteissa www.epliitto.fi/clay ja www.interregeurope.eu/clay.

Lisätietoja:

Eliza Kraatari, Projektikoordinaattori