Kuinka EU vaikutaa Etelä-Pohjanmaalla? Koheesiopolitiikan tapahtumat antavat vastauksia

12.02.2020

Kuinka EU vaikuttaa konkreettisesti Etelä-Pohjanmaalla? Usein kuultu kysymys on hyvin laaja. Kaikenkattavan yksiselitteisen vastauksen antaminen saattaisi tuntua siltä, että jokin tärkeä huomio jää mainitsematta.

Tähän haasteeseen vastataan kuitenkin EU Etelä-Pohjanmaalla-tapahtumasarjalla. Tapahtumat käsittelevät maakunnassa jo tapahtunutta sekä tulevaa kolmen erityisteeman kautta: Ympäristön, digitalisaation sekä työn ja osaamisen kautta.

EU:n vaikutuksia voidaan nähdä esimerkiksi siinä, mihin suuntaan asiat ja arkipäiväiset toiminnot ympärillä kehittyvät. Tällöin on kyse siitä unionin yhteisestä tulevaisuuskuvasta, jota tukevaan toimintaan EU-rahoitusta ohjataan. Käytännössä kyse voi olla esimerkiksi hankkeista, jotka tarttuvat toimeen eri kokoisten ja eri aloilla havaittujen ongelmien korjaamiseksi tai uuden kehittämiseksi.

EU Etelä-Pohjanmaalla-tapahtumissa maakunnan monipuoliset hankkeet pääsevät itse ääneen. Omia kertomuksia ja kokemuksia kuullaan jokaisen tapahtuman yhteydessä järjestetyillä hankemessuilla.

Tämän hetkisistä tavoitteista ja tulevaisuudenkuvasta kertovat tapahtumien puhujavieraat. Jokaisessa tapahtumassa vieraana on Euroopan ja alansa asiantuntevat puhujavieraat. Ympäristöteemoista (5.3.) alustaa Euroopan komission Green Deal-asiantuntija Ismo Ulvila, työstä ja osaamisesta (9.3.) eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen. Digitalisaatiosta (17.3.) alustaa digi-meppi Miapetra Kumpula-Natri.

Tapahtumia järjestävät Etelä-Pohjanmaan Liiton ja EU-tietokeskuksen lisäksi myös Ely-keskus, paikalliset hanketoimijat sekä Leader-ryhmät. Tapahtumien moderaattorina toimii aluekehittämisen konsultointitoimisto MDI:n toimitusjohtaja Tommi Ranta.

Tapahtumat:

• To 5.3. klo 13-17 Alajärvi (Ympäristö ja ilmasto)
  • Ma 9.3. klo 14-18 Seinäjoki (Työ ja osaaminen)
  • Ti 17.3. klo 14-18 Kauhajoki (Digitalisaatio)

Tarkempaa tiedotusta tapahtumista ja ohjelmasta voit seurata Kansainvälinen Etelä-Pohjanmaa -facebook-sivustolla tai osoitteessa www.epliitto.fi/tapahtumat