KUUKAUDEN HANKE: Ruokateknologiaa ja ravitsemusoppia kaukomaille

18.03.2019

Projektipäällikkö Antti Pasila ja projektikoordinaattori Elina Huhta Seinäjoen ammattikorkeakoulusta toivovat, että koulutusvientihankkeessa kehitetty toimintamalli ja liiketoiminta saisivat jatkoa – kenties jopa ammattikorkeakoulujen yhteisessä osakeyhtiössä. Kuva: Annika Pollari

Vuoden 2020 alusta alkaen eteläisessä Afrikassa valmistetaan akaasiapensaan lehdistä naudoille rehupellettejä eteläpohjalaisessa rehutehtaassa. Dubaissa viranomaiset tutustuvat suomalaisen kouluruokailun ja ruokaturvallisuuden saloihin. Näiden ja monen muun ruokaketjuun liittyvän vientiponnistuksen takana on Seinäjoen ammattikorkeakoulun toteuttama Ruokaketjun koulutusvientihanke, joka päättyi alkuvuodesta.

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittamassa hankkeessa oli Seinäjoen ammattikorkeakoulun lisäksi mukana myös Savonia ammattikorkeakoulu Kuopiosta sekä Jyväskylän, Hämeen ja Tampereen ammattikorkeakoulut, jotka muodostavat ns. FLEN-verkoston (Food Learning Export Network). Vuonna 2016 perustettu ruokaketjun koulutusvientiverkosto on kehittänyt asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin räätälöitäviä koulutustuotteita.

Hankkeen projektipäällikkö Antti Pasila Seinäjoen ammattikorkeakoulusta kertoo, että hankkeen tavoitteena oli käynnistää ja vakiinnuttaa FLEN-verkoston toiminta sekä hankkia ensimmäisiä ulkomaisia asiakkaita.

– Koulutusvientitarjousten tekeminen on yleensä työlästä ja tilaukset niin suuria, ettei niitä pysty yksistään hoitamaan. Verkostossa meillä on leveämmät hartiat ja paremmat resurssit toteuttaa koulutuksia, Pasila sanoo.

FLEN-verkoston jäseniä Kiinan Sial Shanghai -messuilla vuonna 2017. Kuvassa vasemmalta Tomi Hyttinen Savonia amk, Karoliina Väisänen JAMK, Elina Huhta SeAMK, Jukka Lähteenkorva SeAMK (hankkeen käynnistänyt projektipäällikkö) ja Helena Kautola HAMK. Kuva: Jukka Vainionpää.

Yritykset mukaan yhteistyöhön

Hankkeen aikana kehitettiin yhteensä 11 uutta, räätälöitävää koulutustuotetta, jotka liittyvät ravitsemukseen, ruokaketjuun, ruokateknologiaan ja vesiteknologiaan. Ensimmäiset asiakasprojektit ovat jo käynnistyneet Balkanilla, Arabiemiraateissa sekä eteläisessä Afrikassa, ja uusista kohteista neuvotellaan koko ajan.

– Oli se upea tunne viime vuonna, kun tiiviiden neuvottelujen jälkeen saimme lyötyä kaupat lukkoon Afrikassa, Pasila muistelee.

Yhtenä suurena tekijänä kauppojen onnistumisessa on hankkeessa kehitetty FoodEduTech-konsepti, jossa yhdistyvät ruokateknologiayritysten tuotteet ja ammattikorkeakoulujen koulutusosaaminen.

– Neuvotteluvalttimme on se, kun voimme tarjota jonkin komponentin tai vaikka koko tehtaan toimittamisen yhteydessä myös tarvittavaa koulutusta, oli kyseessä sitten uusi tekninen järjestelmä, tuotanto- tai toimintatapa, kertoo hankkeessa koordinaattorina työskennellyt Elina Huhta Seinäjoen ammattikorkeakoulusta.

Etelä-Pohjanmaalta sekä muilta FLEN-verkoston alueilta on mukana toiminnassa jo useita ruokateknologiayrityksiä.

Akaasiapensaat valtaavat laidunalaa Afrikassa, ja siksi niitä on hävitetty. Eteläpohjalaiset keksivät, että pensaan lehdistä voi tehdä ravintorikkaita rehupellettejä lihakarjalle. Kuva: Antti Pasila

Toiminnan jatko varmistettava

Koulutusvientihankkeessa syntyneet yhteydet ovat olleet läpimurto usealle suomalaiselle ja eteläpohjalaiselle yritykselle. Uusien vientikauppojen sekä yhteistyökumppanuuksien syntymisen vuoksi Pasila ja Huhta toivovat, että hankkeessa mukana olevien ammattikorkeakoulujen yhteinen ”FLEN Oy” näkisi vielä joskus päivänvalon.

– Olemme hankkeen loppuraportissa hahmotelleet kolme eri jatkotoimenpidettä hankkeelle. Yhteinen yritys olisi ideaaliratkaisu, koska sen myötä saisimme aikaan uusia yhteyksiä ja liiketoimintaa, Elina Huhta toteaa.

Lue Ruokaketjun koulutusvientihankkeen loppuraportti >>

Mikä on Ruokaketjun koulutusvientihanke? Se selviää alla olevalta videolta.

Ruokaketjun koulutusvientihanke on rahoitettu Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR) http://www.rakennerahastot.fi.

Teksti ja video: Annika Pollari