Musiikin opiskelu auttaa lasta kaikenlaisessa oppimisessa

25.03.2019

Musiikkiharrastuksen pariin lapsen ohjaavat usein vanhemmat. Näin kävi myös kuudesluokkalaiselle Selma Puumalalle. Innostus soittamiseen ei ole vuosien saatossa kuitenkaan lopahtanut, vaan hän on juuri suorittanut uuden tasokokeen pianonsoitossa musiikin taiteen perusopetuksen laajemman oppimäärän mukaisesti.

– Tasokoetta varten opetellaan teoriaa, asteikkoja sekä soittokappaleita. Uusia kappaleita tulee opeteltavaksi yleensä useampi, Selma kertoo.

Selma aloitti pianonsoiton opiskelun ensimmäisellä luokalla, ja on jo kuuden vuoden ajan käynyt ahkerasti soittotunneilla sekä esiintynyt oppilaskonserteissa.

– Kivointa soittamisessa on se, kun saa luoda musiikkia itse. Vapaa säestys tuntuu omimmalta. Mieluiten soitan pop-kappaleita, hän toteaa.

Selma Puumala on opiskellut pianonsoittoa jo kuusi vuotta. Hän aikoo suorittaa musiikin taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän kokonaisuudessaan, joten opiskelut jatkuvat vielä nelisen vuotta.

Eskarilaiset sopivassa aloitusiässä

Etelä-Pohjanmaan musiikkiopiston Alavuden toimipisteen johtajan Jarkko Välimäen mukaan opistoissa ollaan opeteltu uutta viime syksystä saakka, jolloin taiteen perusopetuksen uusi opetussuunnitelma otettiin käyttöön.

– Opetussuunnitelma jakaa mielipiteitä, sekä oppilaiden että opettajien. Toiset kaipaavat entistä tutkintopohjaista ja numeroin arvioitavaa opetusta. Toisille taas uusi, enempi valinnaisuutta sisältävä opetus on mieluisampaa, Välimäki toteaa.

Välimäen mukaan musiikin ja minkä tahansa taidelajin harrastaminen vaikuttaa positiivisesti lasten ja nuorten kaikenlaiseen oppimiseen ja koulunkäyntiin. Myös useissa tutkimuksissa on todettu, että taiteiden harrastamisella on monia hyviä vaikutuksia aivotoimintaan.

– Paras ikä soitinopintojen aloittamiseen riippuu soittimesta ja se vaihtelee 6–10 vuoden välillä. Musiikkiopistossa on mahdollista opiskella lähes mitä tahansa instrumenttia. Nuorimmat aloittajat ovat eskari-ikäisiä ja sen ikäisille useimmiten parhaiten soveltuvat soittimet ovat viulu ja piano, Välimäki sanoo.

Etelä-Pohjanmaan musiikkiopiston Alavuden toimipisteen johtaja Jarkko Välimäki on opettanut Selmaa alusta saakka. Musiikin harrastaminen vaikuttaa Välimäen mukaan positiivisesti lasten kaikenlaiseen oppimiseen.

Hyvä pohja ammattiopinnoille

Pianonsoitossa Selmalla on tavoitteena suorittaa koko laaja oppimäärä aina syventävät opinnot mukaan lukien. Aikaa tähän menee vielä noin nelisen vuotta. Musiikin lisäksi Selma suorittaa taiteen perusopetuksen laajaa oppimäärää myös käsityössä Taito Etelä-Pohjanmaa ry:n Käsityö- ja muotoilukoulu Näpissä Alavudella.

– Laajan oppimäärän mukainen taiteen perusopetus hyödyttää jatko-opinnoissa, jos aikoo opiskella esimerkiksi musiikki- tai käsityöalaa ihan ammatikseen, Selma tietää.

Musiikin opiskelu on opettanut Selmalle itsensä soittamisen ja musiikin teorian lisäksi myös esiintymis- ja yhteistyökykyä.

Katso videolta, millaista on pianonsoiton opiskelu musiikin taiteen perusopetuksen laajemman oppimäärän mukaisesti.

Teksti, kuvat ja video: Annika Pollari