Tuomas Linna on Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija 2019

31.10.2019

Järjestyksessään neljännessä Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija -kilpailussa oli tänä vuonna mukana 12 osallistujaa, joista tuomaristo valitsi viisi taiteilijaa jatkoon. Näistä finalisteista tuomaristo valitsi voittajan ja yleisöllä on ollut mahdollisuus äänestää oma suosikkinsa nettiäänestyksessä.

Tuomaristo valitsi kilpailun voittajaksi Tuomas Linnan, joka on Vuoden 2019 nuori eteläpohjalainen taiteilija. Yleisön suosikiksi äänestyksessä nousi Emma Peura, joka sai 46 % kaikista annetuista äänistä.

Tuomariston arvion mukaan finalistien teokset ovat tilateoksia, joissa samassa tilassa on kuvaa, ääntä ja yksityiskohtia. Teoksissa näkyy aiheiden omaperäinen käsittely sekä nykymaailman tai historiasta kumpuavan aiheen kommentoiminen ja esiintuominen.  Teokset ovat kiinni ajassa omannäköisinään.

– Nyt saimme kilpailuun sekä perinteisiä töitä mutta myös selkeästi uudenlaista ilmaisua. Valittuja taiteilijoita yhdistää moniäänisyys ja tuoreus. Teokset ovat monitasoisia, ja katsoja joutuu pysähtymään niiden äärelle ja ajattelemaan, toteaa kilpailun tuomaristoon kuuluva museotoimenjohtaja Maria Lampinen Nelimarkka-museosta.

Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija saa palkinnoksi yhden kuukauden residenssimahdollisuuden Nelimarkka-museon - Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseon residenssissä Alajärvellä, näyttelyn Nelimarkka-museossa, näyttelykatalogin ja verkkonäyttelyn Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuurisivustolla kolmen kuukauden ajan.

Yleisön suosikki saa palkinnoksi oman verkkonäyttelyn Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuurisivustolla kolmeksi kuukaudeksi. Lisäksi Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuurilautakunta on myöntänyt voittajalle 1500 euron stipendin ja yleisöäänestyksen voittajalle 1000 euron stipendin.

Palkittavat taiteilijat

Vuoden 2019 nuoren eteläpohjalaisen taiteilijan Tuomas Linnan juuret ovat vahvasti Etelä-Pohjanmaalla, Alavudella. Tuomas Linna on 34-vuotias kuvataiteilija, joka asuu Espoossa ja viimeistelee opintojaan kuvataiteen maisteriksi Taideyliopiston Kuvataideakatemiassa Helsingissä. Linnan viimeisin näyttely oli lokakuussa Tampereella Valokuvakeskus Nykyajan studiossa, Silverstar – Keksijänuorukainen Silvo Sokka.

Parasta aikaa Linna on taiteilijaresidenssissä Pakistanissa. Lisätietoa taiteilijasta löytyy hänen omilta verkkosivuiltaan osoitteesta https://www.tuomaslinna.com/

Tuomaristo piti Linnan kilpailutyötä hienona kokonaisuutena. - Harkittu ja pitkälle viety kokonaisuus; raikas, hauska ja yllätyksellinen. Keskittyneesti katsottava ja tutkittava teos antaa pohdittavaa, mutta silti se aukeaa katsojalle. Se on vahvasti kiinni historiassa; kypsä ja valmis teos, selkeä ja konstailematon, arvio tuomaristo.

Yleisön suosikki Emma Peura on vuonna 31-vuotias Kauhavalla syntynyt taidegraafikko, joka opiskelee kuvataiteen maisteriksi Taideyliopiston Kuvataideakatemiassa Helsingissä. Peura oli muun muassa toteuttamassa 100 taiteilijan kanssa yhteistyönä tasavallan presidentti Sauli Niinistön muotokuvaa vuonna 2018. Lisätietoa taiteilijasta löytyy hänen omilta verkkosivuiltaan osoitteesta www.emmapeura.com

Tuomariston arvion mukaan Peuran teoksissa oli monipuolisesti erilaisia toteutuksen tapoja. Yksittäiset teokset koettiin hyviksi, mutta kokonaisuus jäi vähän irralliseksi.  Taiteilijan oma ääni on kuitenkin selvästi syntymässä.

Tuomariston arviointeja muista finalisteista

Aeon Lux on 26-vuotias Seinjoella asuva ja työskentelevä taiteilija. Hän on valmistunut kuvataiteilijaksi (AMK) Kankaanpään taidekoulusta. Aeon Luxin teokset ovat pääosin video- ja performanssitaidetta. Lisätietoja taiteilijasta löytyy hänen verkkosivuiltaan osoitteesta https://prinssiruusunen.wixsite.com/aeonlux

Minimalistisia taideteoksia. Arvoituksellisia taideteoksia, jotka saavat katsojan hämilleen ja jättävät pohtimaan.

Jaana Maijala on 35-vuotias Ylistarossa syntynyt ja siellä asuva ja työskentelevä taiteen maisteri. Lisätietoja löytyy taiteilijan omilta verkkosivuilta https://jaanamaijala.tumblr.com ja www.stumpofprometheus.com

Taiteilijalla oli monipuolisesti erilaisia teoksia. Erittäin sykähdyttävänä tuomaristo koki taideprojektin, joka dokumentoi valokuvaamalla ja äänittämällä historiallisesti merkittäviä ja uhanalaisia vanhoja puita. Taiteilija laajentaa näin hienosti uudenlaisiin tekemisen tapoihin. Tuomaristo odottaa kiinnostuksella projektin jatkoa.

Noora Ojanperä on kotoisin Seinäjoelta, ja iältään 26-vuotias. Hän opiskelee kuvataiteilijaksi Turun Ammattikorkeakoulun Taideakatemiassa. Lisätietoja löytyy taiteilijan omilta verkkosisuilta osoitteessa https://nooraojanpera.com/

Teokset ovat kannanottoja hektiseen elämään. Kompakteja ja intensiivisiä teoksia, joissa näkyy mediakriittisyys. Teokset kommentoivat teknologian keinoin, nuorison kielellä.

Perustietoja kilpailusta

Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija -kilpailu järjestetään seuraavan kerran vuonna 2021.

Kilpailun tuomaristoon kuuluivat museotoimenjohtaja Maria Lampinen (Nelimarkka-museo Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseo), museolehtori Kirsi-Maria Tuomisto (Lapuan Taidemuseo), näyttelykoordinaattori Sanna Karimäki-Nuutinen (Seinäjoen taidehalli) ja kehittämissuunnittelija Tuija Ahola (Etelä-Pohjanmaan liitto).

Kuvataideverkostoon kuuluvat seuraavat toimijat: Etelä-Pohjanmaan liitto, Nelimarkka-museo - Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseo Alajärveltä, Lapuan Taidemuseo ja Patruunagalleria Lapualta, Seinäjoen taidehalli, Varikkogalleria Seinäjoelta, Taidekeskus Harri Alavudelta, Kauhajoen Hella-galleria, Pohjanmaan valokuvakeskus Lapualta, Kaari Kauhavan Taidegalleria sekä Pirkanpohjan taidekeskus Ähtäristä.

Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija -kilpailun tarkoituksena on nostaa kuvataiteen profiilia ja asemaa maakunnassa, antaa nostetta ja julkisuutta eteläpohjalaiselle kuvataiteelle sekä tuoda esille uusia nuoria eteläpohjalaisia kuvataiteilijoita. Kilpailun säännöt löytyvät osoitteesta: http://www.epliitto.fi/vuoden_nuori_taiteilija.

Lisätietoja:

Tuija Ahola