Uusi maakuntaohjelma linjaa aluekehittämisen suunnan

4.04.2017

Vuosien 2018–2021 maakuntaohjelman laatiminen on käynnistynyt. Ohjelman pohjana ovat vuonna 2014 maakuntasuunnitelmassa asetetut, vuoteen 2040 ulottuvat pitkän tähtäimen tavoitteet. Voimassaoleva lainsäädäntö ohjaa maakuntaohjelman valmistelua, mutta käynnissä oleva maakunta- ja sote-uudistus otetaan huomioon.

– Maakuntaohjelman laatimisprosessi on nyt kevyempi ja napakampi. Työtä ohjaa maakuntahallitus ja sparraa yksi, monialainen työryhmä. Muutoin käymme joustavasti ja tiiviisti keskusteluja eri tahojen kanssa, kiteyttää vs. aluekehitysjohtaja Heli Rintala Etelä-Pohjanmaan liitosta.

Uuden maakuntaohjelman laatimisessa hyödynnetään Etelä-Pohjanmaan rakennemallityössä laadittuja tulevaisuuskuvia sekä edellisen ohjelman arvioinnin johtopäätöksiä. Myös maakuntauudistus huomioidaan ja etenkin yhtymäkohdat uudistusta tekeviin lukuisiin työryhmiin.

– Maakuntaohjelmatyössä on tärkeää, että pidämme aluekehittämisasiaa esillä sotemaku-uudistuksen syövereissä ja varmistamme aluekehittämisen linjausten jatkuvuuden, Rintala lisää.

Arvioinnin johtopäätökset realistisia

Edellisen, vuosien 2014–2017 maakuntaohjelman arviointi on saatu juuri päätökseen. Arviointi toteutettiin vertaisarviointina yhteistyössä Pohjanmaan, Satakunnan ja Keski-Suomen liittojen kanssa. Etelä-Pohjanmaan ohjelmaa arvioi Satakuntaliitto, ja Etelä-Pohjanmaan liitto arvioi puolestaan Pohjanmaan maakuntaohjelmaa.

– Tavoitteenamme oli toteuttaa lakisääteinen ulkopuolisen tekemä arviointi, mutta saada irti enemmän kuin konsulttivetoisesta arvioinnista. Prosessi oli opettavainen, ja käytännöt osoittautuivat toimiviksi, Rintala toteaa.

Arviointi toteutettiin yhteisesti sovittujen kriteerien ja teemojen pohjalta. Toteuttamisessa hyödynnettiin erilaisia tapoja, kuten asiakirja-arviointia, itsearviointia, viiteryhmän kyselyjä, työpajoja ja tulosseminaaria. Arvioinnin johtopäätökset olivat realistisia, kokemuksiin pohjautuvia, mutta hyvin hienotunteisia ja diplomaattisia.

Valtuuston hyväksyttävänä loppuvuodesta

Maakuntaohjelman valmisteluun liittyy toukokuussa järjestettävä aluekierros. Aluekierroksen tavoitteena on saada kuntien ja seudullisten toimijoiden näkemykset mukaan ohjelmaan. Ohjelma on virallisesti nähtävillä lokakuussa, jolloin on myös lausuntokierros. Maakuntavaltuusto käsittelee ja hyväksyy ohjelman joulukuussa.

– Ohjeistuksen mukaan myös uuden maakunnan valtuusto tarkistaa maakuntaohjelman tarvittaessa vuoden 2019 alussa, Rintala kertoo.

Teksti: Sanna Puumala, Annika Pollari