EU-tietokeskus

Etelä-Pohjanmaan liiton EU-tietokeskus kuuluu Euroopan komission Europe Direct -tiedotusverkostoon. Tarjoamme tietoa Euroopan unionista ja sen rahoitusohjelmista. Euroopan komissio tukee verkostoa sekä tiedollisesti että taloudellisesti.

Lue uusin uutiskirje täältä.

Etelä-Pohjanmaan liiton EU-tietokeskus:

• Vastaa kysymyksiin EU:sta, EU-rahoituksesta sekä kansainvälisestä hanketoiminnasta.
• Järjestää tiedotustilaisuuksia ja seminaareja ajankohtaisista EU-aiheista.
• Tarjoaa tukea ja koulutusta kansainvälisten hankkeiden suunnitteluun.
• Avustaa yhteistyökumppaneiden ja tiedon hakemisessa EU-maista hyödyntämällä Europe Direct -verkostoa.
• Julkaisee sähköistä uutiskirjettä ajankohtaisista unionin asioista.
• Tarjoaa EU-ohjelmiin osallistumisessa tarvittavaa ruohonjuuritason opastusta.

Tiedotuspiste on avoinna sovitusti ja sijaitsee liiton tiloissa Framin C-talon neljännessä kerroksessa. Asiakaspalvelupisteestä voit noutaa julkaisuja ja muuta EU-aiheista materiaalia. Voit ottaa yhteyttä myös sähköpostitse tai puhelimitse. Kyselyihin vastataan mahdollisimman nopeasti. Tiedotuspisteen ollessa kiinni voit soittaa maksuttomaan Europe Direct -palvelunumeroon 00800 678 910 11.

EU-tietokeskuksen uutiskirje

EU-tietokeskuksen uutiskirjeellä tiedotetaan ajankohtaisista Euroopan unionia ja kansainvälisyyttä koskevista asioista. Kirjeessä on esimerkiksi tietoa rahoitusohjelmien hakuajoista. Uutiskirje ilmestyy kuusi kertaa vuodessa eli joka toinen kuukausi. Tilaa uutiskirje >>

EUROOPAN KIELTEN PÄIVÄ SEINÄJOELLA 27.9.2019

Aika: Perjantai 27.9. klo 14-18
Paikka: Apila-kirjasto, Alvar Aallon katu 14, Seinäjoki

Etelä-Pohjanmaan liiton EU-tietokeskus yhteistyökumppaneineen järjestää kaikille avoimen Euroopan kielten päivän tapahtuman perjantaina 27.9.2019 Seinäjoen Apila-kirjastolla klo 14-18. Tapahtumassa on luvassa monenlaista aktiviteettia ja tietoa kieliin ja kielten opiskeluun liittyen kaikenikäisille vauvasta vaariin.

Ohjelmassa:

• Speak dating - Kielten opiskelua pikadeittaustyyliin Jaaksi-salissa klo 14-18. Ohjelmanumerossa osallistujat pääsevät tutustumaan uusiin kieliin natiivipuhujien johdolla lyhyissä noin 10 minuutin vuoroissa. Tutustumiaan kieliä voi suorittaa kielipassiin, mitä vastaan saa pieniä palkintoja. Tällä hetkellä mukana on ainakin seitsemän kieltä: bengali, hollanti/flaami, kreikka, espanja, englanti, italia, venäjä, puola, ranska, saksa, sveitsinsaksa, tamili, ruotsi, unkari, portugali ja viro.
  • Ystävyysseurat esittäytyvät. Paikalliset ystävyysseurat esittäytyvät Jaaksi-salissa klo 14-18 omilla esittelypisteillään. Pisteillä pääset tutustumaan seurojen toimintaan sekä myös eri maiden kulttuureihin erilaisten tehtävien kautta.
  • Seinäjoen Kansalaisopisto esittäytyy Jaaksi-salissa omalla tietopisteellään. Pisteellä pääset tiedustelemaan kieltenopiskelumahdollisuuksista Seinäjoella. Luvassa myös kieltä kutkuttavia pelejä!
  • Ruotsinkielinen satutuokio lapsille. Svenska Föreningenin kielikylpy jalkautuu kirjaston lastenosastolle satutuokion muodossa. Tarkempi aika varmistuu myöhemmin.

Tapahtuma on avoin ja maksuton kaikille kielistä innostuneille! Tarjoamme kropsukahvit 100:lle ensimmäiselle!

Yhteistyössä mukana: Seinäjoen kaupunginkirjasto, Seinäjoen kansalaisopisto, Svenska Föreningen i Östermyra, Seinäjoen Suomi-Ranska yhdistys.

Lisätietoja tapahtumasta antaa Hanna Meriläinen, Etelä-Pohjanmaan liitto, hanna.merilainen@etela-pohjanmaa.fi, 0400 241813.

Seuraa tapahtumatiedottelua myös Facebookissa.

INFO IN ENGLISH:

European Day of Languages at Seinäjoki on 27th SEP 2019

The EU information centre of South Ostrobothnia is organising a language day event at Apila-library on the 27th of September (2 - 6pm). In the event various activities are organized where participants can learn about languages and test their language skills in different European languages.  The event is free and open for everyone!

Program:

• Speak Dating. Come find your match-language-in-heaven!In the speak dating participants can try out different European languages in short 10-minute sessions with the guidance of a native speaker. Participants can collect the languages in a “language passport” and get prizes based on their activity. So far at least seven languages are in including Greek, French, Dutch/Flemish, Estonian, Hungarian, Spanish (Argentinian), English, Italian, Russian, Polish, German, Swizz-German, Swedish, Tamil, Bengal and Portuguese. More languages will be announced later!
  • Local Friendship Associations will be present at Jaaksi Hall between 2 and 6 pm. At their stands you can learn about their activities and participate in various activities such as quizzes etc.
  • Seinäjoki Adult Education Centre will also be presenting their activities at Jaaksi Hall. On their desks you can learn about their language education.
  • Fairy tales in Swedish. The language immersion teacher from the Swedish Association will read fairy tales in Swedish for children at the children books section.

More program will be announced later. Follow the event on Facebook.

For more info please contact: Hanna Meriläinen, hanna.merilainen@etela-pohjanmaa.fi, +358400241813

Eurooppa-päivän tunnelmia

Eurooppa-päivä Seinäjoella

Palaa Eurooppa-päivän mukaviin tunnelmiin kuvien ja pienen sepustuksen saattelemana täällä.

VUODEN 2018 KANSAINVÄLINEN ETELÄ-POHJANMAA -julkaisuSSA ESILLÄ KULTTUURIPERINTÖ

Vuoden 2018 Kansainvälinen Etelä-Pohjanmaa -julkaisu saapui painosta joulukuun alussa. Lehden teemana on tänä vuonna kulttuurin kansainvälistyminen ja kulttuuriperintö Kulttuuriperinnön eurooppalaisen teemavuoden innoittamana. Lehdestä löytyykin paljon juttuja siitä miten kulttuuriperintöä edistetään maakunnassamme mm. EU-rahoituksella ja millaista kansainvälistä toimintaa kulttuurialalla on toteutettu viime vuosina.

Lue lehti täältä

PDF-versio on luettavissa myös täältä

Paperiversio on tilattavissa myös kotiin EU-tietokeskuksesta. Ota yhteys sähköpostilla eu-tietokeskus@etela-pohjanmaa.fi.

JuTTUSARJA EU-RAHOITUKSESTA

Kuva1

Eurooppa-päivän innoittamana ja osana #EUinmyRegion -kamppanjaa Etelä-Pohjanmaan liiton EU-tietokeskus toteutta huhti-toukokuun aikana juttusarjan EU-rahoituksesta ja sen hyödyntämisestä alueellamme. Jutut julkaistaan Etelä-Pohjanmaan liiton Ajankohtaista-palstalla ja niistä tiedotetaan myös Etelä-Pohjanmaan liiton ja Kansainvälinen Etelä-Pohjanmaa -Facebook-sivuilla. Tässä listattuna juttusarjan tähän menneessä ilmestyneet jutut:

Osa 1: Euroopan unionin budjetti - faktaa pöytään

Osa 2: Euroopan aluekehitysrahasto maakunnan työllisyyden, elinvoimaisuuden ja kilpailukybyn edistäjänä

Osa 3: Euroopan sosiaalirahasto työllisyyden tukijana ja syrjäytymisen ehkäisijänä

Osa 4: Maaseuturahaston yritys- ja hanketuet Etelä-Pohjanmaan maaseudun elinvoimaisuuden edistäjinä

Osa 5: Paikallista maaseudun kehittämistä Leader-yhdistysten kautta

Lue myös blogikirjoitus EU:n hyödyistä:

Mitä hyötyä on EU:sta?

EUROOPPA-PÄIVÄÄ VIETETTIIN SEINÄJOELLA 9.5.2018

Lue kuulumiset Eurooppa-päivänä Seinäjoen kaupungin kirjastolla järjestetlyiltä EU-hankemessuilta täältä.

Etelä-Pohjanmaan liiton EU-tietokeskus
Projektikoordinaattori Hanna Meriläinen
Kampusranta 9 C
60101 Seinäjoki