EU-tietokeskus

Etelä-Pohjanmaan liiton EU-tietokeskus kuuluu Euroopan komission Europe Direct -tiedotusverkostoon. Tarjoamme tietoa Euroopan unionista ja sen rahoitusohjelmista. Euroopan komissio tukee verkostoa sekä tiedollisesti että taloudellisesti.

Lue uusin uutiskirje täältä.

Etelä-Pohjanmaan liiton EU-tietokeskus:

• Vastaa kysymyksiin EU:sta, EU-rahoituksesta sekä kansainvälisestä hanketoiminnasta.
• Järjestää tiedotustilaisuuksia ja seminaareja ajankohtaisista EU-aiheista.
• Tarjoaa tukea ja koulutusta kansainvälisten hankkeiden suunnitteluun.
• Avustaa yhteistyökumppaneiden ja tiedon hakemisessa EU-maista hyödyntämällä Europe Direct -verkostoa.
• Julkaisee sähköistä uutiskirjettä ajankohtaisista unionin asioista.
• Tarjoaa EU-ohjelmiin osallistumisessa tarvittavaa ruohonjuuritason opastusta.

Tiedotuspiste on avoinna sovitusti ja sijaitsee liiton tiloissa Framin C-talon neljännessä kerroksessa. Asiakaspalvelupisteestä voit noutaa julkaisuja ja muuta EU-aiheista materiaalia. Voit ottaa yhteyttä myös sähköpostitse tai puhelimitse. Kyselyihin vastataan mahdollisimman nopeasti. Tiedotuspisteen ollessa kiinni voit soittaa maksuttomaan Europe Direct -palvelunumeroon 00800 678 910 11.

EU-tietokeskuksen uutiskirje

EU-tietokeskuksen uutiskirjeellä tiedotetaan ajankohtaisista Euroopan unionia ja kansainvälisyyttä koskevista asioista. Kirjeessä on esimerkiksi tietoa rahoitusohjelmien hakuajoista. Uutiskirje ilmestyy kuusi kertaa vuodessa eli joka toinen kuukausi. Tilaa uutiskirje >>

VUoden 2019 Kansainvälinen Etelä-Pohjanmaa-lehti on julkaistu!

Juuri ilmestyneessä Kansainvälinen Etelä-Pohjanmaa -lehdessä palataan kevään EU-vaalitunnelmiin ja -tuloksiin sekä luodaan kurkistus siihen, millaista kansainvälistä toimintaa alueemme Leader-ryhmissä on viime aikoina toteutettu. Lehden sivuilta voit lukea myös pohjalaismeppi Miapetra Kumpula-Natrin terveiset Euroopan parlamentista sekä tutustua juuri valitun uuden Euroopan komission ja sitä johtavan Ursula von der Leyenin poliittiseen ohjelmaan.

Lehti on luettavissa sähköisenä versiona Issuu.com -sivustolta osoitteesta: https://issuu.com/epliitto/docs/kansainva_linen_etela_-pohjanmaa19_issuu

Pdf-versiota voi selata tästä osoitteesta: https://www.epliitto.fi/images/KVEP_2019_saavutettava.pdf

Lehden voi tilata myös kotiin ottamalla yhteyden EU-tietokeskukseen joko sähköpostitse (eu-tietokeskus@etela-pohjanmaa.fi) tai puhelimitse (0400 241813).

Antoisia lukuhetkiä!

KVEP2019_Kansi

EU Etelä-Pohjanmaalla -tapahtumat kiertää maakuntaa

Tapahtumakuva

TULE MUKAAN HANKEMESSUILLE!

Etelä-Pohjanmaan liiton EU-tietokeskus järjestää maaliskuussa 2020 kolme EU Etelä-Pohjanmaalla -tapahtumaa maakunnan alueella. Tapahtumien tavoitteena on tuoda esiin EU:n ja EU:n rakennerahastojen vaikuttavuutta maakunnassa. Tapahtumat järjestetään eri puolella maakuntaa ja kukin tapahtuma kietoutuu oman teeman ympärille. Tapahtumat järjestetään seuraavasti:

1. Alajärvi: Ympäristö ja ilmaston muutoksen torjunta

• Ajankohta: torstai 5.3.2020, klo 14-18
  • Paikka: Monitoimihalli

2. Kauhajoki: Digitalisaatio

• Ajankohta: tiistai 17.3.2020 klo 14-18
  • Paikka: SaiEDU/Vuoksi ja Suupohja-Sali (auditorio)

3. Seinäjoki: Sosiaalinen ulottuvuus

• Ajankohta: torstai 19.3.2020 klo 14-18 (ajankohta voi vielä muuttua)
  • Paikka: Seinäjoki Areena

Jokainen tapahtuma koostuu kahdesta osasta: EU-hankemessusta ja ajankohtaisseminaarista. Hankkeiden haku hankemessuille on nyt auki ja alustavia ilmoittautumisia otetaan vastaan 24.1.2020 saakka tässä olevan linkin kautta: https://fi.surveymonkey.com/r/HX67CQR.

Tapahtumatietoja päivitetään tähän sivustolle lähempänä tapahtumaa.

Lisätiedot: Hanna Meriläinen / EU-tietokeskus, hanna.merilainen@etela-pohjanmaa.fi, p. 0400 241813

Eurooppa-päivän tunnelmia

Eurooppa-päivä Seinäjoella

Palaa Eurooppa-päivän mukaviin tunnelmiin kuvien ja pienen sepustuksen saattelemana täällä.

JuTTUSARJA EU-RAHOITUKSESTA

Kuva1

Eurooppa-päivän innoittamana ja osana #EUinmyRegion -kamppanjaa Etelä-Pohjanmaan liiton EU-tietokeskus toteutta huhti-toukokuun aikana juttusarjan EU-rahoituksesta ja sen hyödyntämisestä alueellamme. Jutut julkaistaan Etelä-Pohjanmaan liiton Ajankohtaista-palstalla ja niistä tiedotetaan myös Etelä-Pohjanmaan liiton ja Kansainvälinen Etelä-Pohjanmaa -Facebook-sivuilla. Tässä listattuna juttusarjan tähän menneessä ilmestyneet jutut:

Osa 1: Euroopan unionin budjetti - faktaa pöytään

Osa 2: Euroopan aluekehitysrahasto maakunnan työllisyyden, elinvoimaisuuden ja kilpailukybyn edistäjänä

Osa 3: Euroopan sosiaalirahasto työllisyyden tukijana ja syrjäytymisen ehkäisijänä

Osa 4: Maaseuturahaston yritys- ja hanketuet Etelä-Pohjanmaan maaseudun elinvoimaisuuden edistäjinä

Osa 5: Paikallista maaseudun kehittämistä Leader-yhdistysten kautta

Lue myös blogikirjoitus EU:n hyödyistä:

Mitä hyötyä on EU:sta?

EUROOPPA-PÄIVÄÄ VIETETTIIN SEINÄJOELLA 9.5.2018

Lue kuulumiset Eurooppa-päivänä Seinäjoen kaupungin kirjastolla järjestetlyiltä EU-hankemessuilta täältä.

Etelä-Pohjanmaan liiton EU-tietokeskus
Projektikoordinaattori Hanna Meriläinen
Kampusranta 9 C
60101 Seinäjoki