Innovatiivisuutta ja kasvua Etelä-Pohjanmaalle

Kesto: 1.1.2017 - 31.5.2019

Projektipäällikkö: Miika Laurila (miika.laurila(a)etelä-pohjanmaa.fi)

Etelä-Pohjanmaan liitossa alkoi 1.1.2017 EAKR-rahoitettu hanke: ”Innovatiivisuutta ja kasvua Etelä-Pohjanmaalle”. Hankkeen tavoitteena on laajentaa alueellisen päätöksenteon käytössä olevaa tietopohjaa ja vahvistaa maakunnassa tehtävää tulevaisuustyötä sekä ja strategiatyötä. Hankkeessa tullaan käytännössä laatimaan alueellisen innovaatiotoiminnan tilannekuva-analyysi ja toimintatapa jatkuvalle seurannalle.

Hanke pyrkii vastaamaan ajankohtaisen ja oikean tiedon saamisen haasteisiin ja tuottamaan systemaattista analyysia aineistosta. Tavoitteena on saada ajantasaista, räätälöityä tietoa innovaatiotoiminnan ja yritysten toimintaympäristön tilanteesta, tunnistaa haasteita ja mahdollisuuksia ja mahdollistaa faktoihin perustuva kehityskulkuihin vaikuttaminen ja elinkeinoympäristön kehittäminen. Tavoitteeseen päästään käynnistämällä yhteinen tiedontuotannon prosessi yhdessä elinkeinoelämän, julkishallinnon ja kehittäjäorganisaatioiden kesken.

Hankkeen aikana järjestetyissä osallistavissa tulkintatyöpajoissa elinkeinoelämä ja kehittäjäorganisaatiot pääsevät esittämään näkemyksiään, määrittämään strategisia kysymyksiä ja painopistealueita sekä ehdottamaan konkreettisia toimia, joilla haasteisiin ja mahdollisuuksiin pystytään vastaamaan.

Hanke kestää vuoden 2019 toukokuuhun saakka, jonka jälkeen tilannekuvatyö jatkuu osana maakunnan tulevaisuustyötä.