Musiikkia_kaupungilla
kuva: Susan Seppälä

KULTTUURI

Etelä-Pohjanmaan kehittäminen omaleimaisena ja elinvoimaisena kulttuurimaakuntana on asetettu yhdeksi Etelä-Pohjanmaan liiton toiminnan tärkeimmäksi painopistealaksi.  Maakuntastrategian visio 2040 on, että ”Etelä-Pohjanmaa on hyvinvoivien ihmisten ja menestyvien yritysten uudistuva ja yhteistyötä rakentava kulttuurimaakunta.”

Kulttuurin kehittämisen tehtäväalue

Kulttuurin kehittämisen tehtäviin kuuluvat maakunnan kulttuurielämän, taiteen ja kulttuurialan tutkimustoiminnan sekä niitä koskevien kehittämishankkeiden edistäminen ja tukeminen, yhteistyö kulttuurialan viranomaisten, kuntien ja järjestöjen kanssa sekä kulttuuria koskevan koulutuksen edistäminen.

Lisäksi kulttuurin kehittämisen tehtäväalueella osallistutaan aktiivisesti kotiseututyön ja perinnepolitiikan edistämiseen maakunnassa. Tehtävänä on edistää kansainvälistä kulttuuriyhteistyötä ja kulttuurinvaihtoa sekä huolehtia toimialaan kuuluvista neuvonta- ja informaatiopalveluista sekä tiedottaa kulttuurin rahoitusjärjestelmistä.

Tehtäväalueen henkilökunta >>

Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuuristrategiakysely on avoinna vielä elokuun

Etelä-Pohjanmaan liitto päivittää Etelä-Pohjanmaan kulttuuristrategiaa Etelä-Pohjanmaa - Jotakin parempaa vuosille 2019–2025. Nykyisessä kulttuuristrategiassa on kuvattu muun muassa eteläpohjalaisen kulttuurin kivijalkaa ja toimintaympäristöä, ajassa vaikuttavia megatrendejä, visio vuodelle 2020 sekä maakunnan kulttuurin kehittämisen kulmakivet toimenpiteineen. Kulttuurin kehittämisen kulmakivinä ovat olleet yhteistyö, hyvinvointi, liiketoiminta ja kansainvälisyys.

Kulttuuristrategian päivitykseen liittyen liitto on kevään 2018aikana vieraillut kunnissa keskustelemassa kuntien kulttuurin nykytilasta ja tulevaisuuden näkymistä. Kulttuuritoimijoille järjestettiin myös toukokuussa strategiatyöpaja, jossa pohdittiin strategian päivityksen tarpeita ja kulttuurin kehittämisen haasteita ja toiveita. Strategiaprosessiin sisältyvät vielä tämä kysely ja syksyllä järjestettävät työpajat.

Päivitetty kulttuuristrategia vuosille 2019-2025 valmistuu keväällä 2019.

Oheinen kysely on tärkeä osa maakunnan kulttuuristrategian päivitysprosessia. Vastaamalla kyselyyn pääset vaikuttamaan kulttuurin kehittämiseen maakunnassa, näkemyksesi ovat siis tärkeitä! Toivomme, että vastaatte kyselyyn 31.8.2018 mennessä.

Kysely löytyy oheisen linkin takaa https://fi.surveymonkey.com/r/BF87L78

Kulttuuriperinnön eurooppalainen teemavuosi 2018

Vuonna 2018 koko Eurooppa viettää yhteistä Kulttuuriperinnön eurooppalaista teemavuotta. Kulttuuriperinnön eurooppalaisella teemavuodella lisätään yleistä tietoisuutta kulttuuriperinnöstä ja sen merkityksestä. Se tarjoaa mahdollisuuden mm. hyvien käytäntöjen levittämiseen, periaatekeskustelujen virittämiseen sekä tutkimus- ja innovointitoiminnan edistämiseen. Lue lisää teemavuodesta sekä teemavuoden tueksi tarjolla olevaan rahoitukseen. Lue lisää >>

Etelä-Pohjanmaan tapahtumakalenteri nyt myös ruotsiksi ja englanniksi!

Koko maakunnan kattavasta sähköisestä tapahtumakalenterista on julkaistu nyt myös kieliversiot ruotsiksi ja englanniksi. Kieliversiot palvelevat maakunnan vieraskielistä väestöä sekä kansainvälisiä matkailijoita. Tapahtumien ilmoittajat ovat vastuussa ruotsin- ja englanninkielisen tekstisisällön tuottamisesta. Tapahtumatietojen kääntämisessä on lisäksi käytössä Googlen konekäännöspalvelu, jota hyödynnetään samaan tapaan kuin monilla verkkosivustoilla ja sosiaalisen median palveluissa. sähköinen tapahtumakalenteri löytyy osoitteesta www.epkalenteri.fi. Hae ja ilmoita omat tapahtumasi ilmaiseksi!

Kulttuurin uutiskirje

Uutiskirje 5/2015
Uutiskirje 4/2015
Uutiskirje 3/2015