KULTTUURISTRATEGIA

Etelä-Pohjanmaan liitossa suunnitellaan ja valmistellaan maakunnan kulttuurin kehitystyötä linjaavia, Etelä-Pohjanmaan maakuntaa koskevia suunnitelmia ja ohjelmia. Suunnittelu- ja valmisteluprosesseihin osallistuu asiantuntijoita eri puolilta maakuntaa.

Kulttuuristrategia

Etelä-Pohjanmaa - Jotakin parempaa.
(Kulttuuristrategian päivitys vuosille 2019–2025)

Etelä-Pohjanmaan kulttuuristrategian visio on ”Hyvinvoivien ihmisten kulttuurimaakunta". Kulttuuristrategian perustana on kuvaus Etelä-Pohjanmaan kulttuurin toimintaympäristöstä ja kuntien erityispiirteistä. Visio kertoo maakunnan yhteisen tavoitteen ja toivotun kulttuurialan tulevaisuudenkuvan vuonna 2025.

Kehittämisen kulmakivet vuosille 2019–2025 kertovat, mihin asioihin erityisesti panostetaan alueen kulttuurin edistämisessä ja kehittämisessä seuraavien vuosien aikana. Kehittämisen kulmakivet ovat: yhteistyö, hyvinvointi, liiketalous ja kansainvälisyys sekä läpileikkaavana teemana kestävä kehitys.

Etelä-Pohjanmaan liitto haastaa alueen kulttuuritoimijoita mukaan osallistumaan kulttuuristrategian toteuttamiseen.

Lähes kaikilla Etelä-Pohjanmaan kunnilla on myös oma kulttuuristrategia. Kuntien kulttuuristrategiat löytyvät kuntien omilta nettisivuilta.

Etelä-Pohjanmaan liiton päivitetty kulttuuristrategia Etelä-Pohjanmaa – Jotakin parempaa on laadittu vuosille 2018-2025. 31.10.2019 julkaistu strategia löytyy täältä>>