13 / 11 / 19

Ammattisotilaasta virkamieheksi

“Varusmiespalveluni venähti ja vietin 10 vuotta ammattisotilaana, laivastoupseerina pääsääntöisesti. Asuin mm. Australiassa ja Havaijilla. Työn ohessa suoritin Diplomacy and Military Studies- ja GC in National Security and Strategic Studies -tutkinnot. Keväällä 2019 olin käymässä Etelä-Pohjanmaalla ja huomasin ilmoituksen Vimpelin kunnanjohtajan avoimesta paikasta. Kiinnostuin mahdollisuudesta johtaa kuntaa ja palata lapsuuteni kesäkonnuille – äitini on kotoisin Alajärveltä. Maaliskuussa 2019 tulin valituksi Vimpelin kunnanjohtajaksi.

Kunnanjohtajan työ on tietysti hyvin erilaista ammattisotilaan työhön verrattuna, mutta myös todella kiinnostavaa ja haastavaa hommaa. Henkilökohtaisia vahvuuksiani ovat ihmisten johtaminen ja strateginen johtaminen: en ole pikkutarkka ja hahmotan nopeasti suuria, toimivia trendejä. Minulla on myös hyvä ihmistuntemus.

Viihdyn hyvin Vimpelissä – täällä ihmiset ovat suoraviivaisia ja rehellisiä. Myös uudet ajatukset ja visiot on otettu hyvin vastaan, odotin enemmän muutosvastarintaa. Vimpelissä on hyvä tekemisen meininki ja asiat etenevät nopeasti ideasta toteutukseen. Ehdottomasti parasta Vimpelissä on yhteisöllisyys. Rakensimme juuri valtavat, yli 500 askelman kuntoportaat täysin talkoilla. Meidän superpesis-joukkueemmekaan ei menestyisi samalla tavalla ilman suurta talkooporukkaa taustalla.

Vimpeli on pesäpallon maailmanpääkaupunki. Jos jossain järjestetään pesäpallofestivaalit, niin täällä tietenkin! Festarit ovat tulossa heinäkuussa 2020. Pesäpallo on Vimpelissä elämäntapa ja kulttuurisesti ainutlaatuista. Pesäpallon kautta olemme avanneet diplomaattisia suhteita Japaniin, ja vuonna 2020 Vimpeli ja Lappajärvi vievät koko seutukunnan Tokion 2020 olympialaisiin. Suurlähetystön metsäpaviljongissa esittelemme paikallisia yrityksiä koko maailman median edessä. Tavoitteena on tehdä myös vientisopimuksia. Lisäksi teemme parhaillaan kulttuurista yhteistyötä ja koulutusvientiä Kiinan kanssa.

Työn murros poistaa paikkasidonnaisuuden töistä. On tärkeää, että voisimme tarjota esimerkiksi yhteisöllisiä työtiloja uusille asukkaille. Maakunnan tasolla toivoisin enemmän yhteistyötä ja kykyä luoda seutu- ja maakuntastrategiaa. Myös nuoria pitäisi nostaa isompiin saappaisiin ja ottaa mukaan kehittämään kuntaa. Vimpelissä olemme ottaneet nuorisovaltuuston mukaan päätöksentekoon.

Olen aina ollut visionääri ja rakentanut paljon mielikuvituksen varaan. Kaikki mitä teen, teen täydellä sydämellä. Ulkomailla asuminen on avartanut maailmankuvaani. Lisäksi luen kirjoja ja katson paljon dokumentteja: niistä oppii erilaisia ajattelu-ja toimintatapoja. On tärkeää nähdä laatikon ulkopuolelle – se isompi kuva. Ja uskaltaa visioida!”

– Sami Gustafsson, Vimpelin kunnanjohtaja