09 / 01 / 19

Etelä-Pohjanmaa kasvupolulle

• 0

Etelä-Pohjanmaa on yrittäjyysmaakunta. Yritystiheys on Suomen korkeimpia, ja yrittäjien osuus työssäkäyvistä on koko maan korkein.  Erityispiirteenä on hajautunut yritysrakenne eli yritystoimintaa löytyy kaikilta seuduilta. Eteläpohjalainen yrittäjämäinen asenne on laajalti tunnettu. Maakunnan kaupungit ja kunnat ovat keikkuneet kärkisijoilla monissa erilaisissa yritysmyönteisyyttä kartoittavissa selvityksissä.

Yrittäjyys on siis meillä erityisen vahva voimavara. Yritykset ovat keskimäärin kuitenkin hyvin pieniä. Siinä ei sinänsä ole tietenkään mitään pahaa – kannattava yritystoiminta on arvostettavaa toimintaa yrityksen koosta riippumatta.

Yritysten kasvuhakuisuuden parantaminen on joka tapauksessa tärkeä kehittämistavoite. Kasvuyrityksiä meillä on vähemmän kuin maassa keskimäärin. Kasvu, kansainvälistyminen ja kilpailukyvyn parantaminen heijastuvat esimerkiksi uusien ja uudenlaisten työpaikkojen luomiseen ja korkeampaan arvonlisään.

Kasvuyrittäjyyden kehittämisen eteen on tehty Etelä-Pohjanmaalla paljon. Jo vuonna 2012 laaditun kasvuyrittäjyysohjelman yksi tärkeä tavoite on ollut selkeyttää yrityspalvelujen tarjontaa. Ohjelmalla on haluttu myös vaikuttaa kasvuyrittäjyyden positiiviseen näkyvyyteen mediassa. Toimintaa koordinoi kasvuyrittäjyysfoorumi.

Seinäjoen ammattikorkeakoulussa ja yliopistotoimijoiden EPANET-verkostossa tehdään hyvää yrittäjyystutkimusta ja kehitystyötä. Maakunnassa toteutetaan paljon kasvuyrittäjyyteen liittyviä hankkeita. Esimerkiksi hallitustyöskentelyn kehittäminen, digitalisaation hyötyjen konkretisointi ja innovaatioiden kaupallistaminen ovat teemoja, joihin liittyy monia hankkeita tälläkin hetkellä.

Muun muassa ELY-keskus, Leader-ryhmät, yrittäjäjärjestö, kauppakamari, oppilaitokset, uusyrityskeskus, TE-toimisto, Business Finland, Finnvera sekä kunnalliset elinkeinotoimijat ja yksityiset palveluntarjoajat edistävät päivittäisessä työssään erilaisilla palveluilla, koulutuksella ja neuvonnalla yritystoiminnan kehittämistä ja kasvua.

Yksi konkreettinen eri toimijoiden yhteinen ponnistus on Kasvu Open -kilpailuun kuuluvan maakunnallisen Kasvupolun järjestäminen. Suupohjassa järjestettiin ensimmäinen Suupohjan Kasvupolku jo vuonna 2017. Aiemmin Etelä-Pohjanmaalla toimittiin maakunnallisen Grow Up -kasvuyrityskilpailun merkeissä.

Viime vuonna järjestetty Etelä-Pohjanmaan Kasvupolku oli jättimenestys. Etelä-Pohjanmaan kasvupolulle oli 84 hakijaa, ja valtakunnalliseen finaaliin valittiin kahdeksan yritystä. Lisäksi finaalissa 10 parhaan joukkoon nousi Mailroom Solutions (ent. Notta Systems) Seinäjoelta.

Etelä-Pohjanmaan Kasvupolku järjestetään tänäkin vuonna. Ilmoittatuminen on auki 26.2.2019 saakka. Kilpailuasetelma tuo mielenkiintoa ja näkyvyyttä, mutta kaikkein merkityksellisintä kuitenkin on mukaan valittujen yritysten saama asiantuntija-apu, verkostot ja sparraus liiketoiminnan eri osa-alueilla. Innostamme tutustumaan asiaan ja osallistumaan!

Lisätietoja ja ilmoittautumiset Etelä-Pohjanmaan Kasvupolulle osoitteessa https://www.kasvuopen.fi/kasvupolut/etela-pohjanmaan-kasvupolku-2019

Heli Rintala
vs. aluekehitysjohtaja