05 / 06 / 19

Interreg-ohjelmista puhtia kehittämiseen

Mistä ja keneltä vielä löytyisi puhtia ennen kesälomia lähteä rakentamaan hanketta eteläpohjalaisten ja västerbottenilaisten kanssa Botnia-Atlantica-ohjelmaan? Seuraava ja todennäköisesti viimeinen haku käynnistyy nimittäin heti kesälomien jälkeen 15. elokuuta ja päättyy elokuun lopussa. Valmistelun pitäisi jo nyt olla täydessä vauhdissa, jotta hankehakemus ehditään valmistella kunnolla ja hyvässä yhteistyössä kumppanien kanssa. Rahoitusta on vielä jäljellä ainakin ympäristöteemassa ja mahdollisesti jonkin verran myös innovaatioissa, joka tosin on ollut koko ohjelmakauden ajan suosituin ja hakemuksiltaan ruuhkaisin teema.

Etelä-Pohjanmaan toimijat ovat saaneet hankkeilleen melko hyvin rahoitusta Botnia-Atlantica-ohjelmasta. Hankkeiden sisällötkin vaihtelevat monipuolisesti ja mukailevat maakunnan kärkialojen teemoja. Emme kuitenkaan ole mukana yhdessäkään ympäristöteeman hankkeessa, joten vielä riittää tämänkin teeman ja rahoitusohjelman sisällöissä kirittävää. Uskoisin myös ympäristöalalta löytyvän yhteisiä haasteita ja kehitettäviä asioita raja-alueet ylittävänä pohjoismaisena yhteistyönä.

Parhaiten eteläpohjalaiset ovat pärjänneet Interreg-Europe-ohjelman hakuprosesseissa. Viimeisellä kierroksella saimme läpi vielä kaksi hanketta. Kaiken kaikkiaan olemme tällä ohjelmaudella saaneet maakuntaan rahoitusta Interreg- ja Horizon-ohjelmista yli 11 miljoonaa euroa, ja maakunnassa on toteutettu tähän mennessä kaikkiaan 44 kansainvälistä hanketta, joista viimeiseksi rahoitusta saaneet ovat vasta alkamassa.

Tutkimusrahoituksen osalta emme ole päässeet yhtä hyviin tavoitteisiin. Horizon-rahoituksen osuus on tietojemme mukaan vain noin 2,5 miljoonaa euroa. Ohjelma on haastava, ja hankehakemusten laatiminen vaatii paljon aikaa ja työtä. Ilahduttavaa on ollut huomata Seinäjoen ammattikorkeakoulun toiminta hakea lisää osaavia hankekirjoittamisen ammattilaisia maakuntaan rekrytoinnin kautta. Näin valmistaudutaan myös tuleviin vuosiin ja uuteen ohjelmakauteen.  Kansainvälisiin tutkimus- ja hankekonsortioihin hakeutuminen voisi mahdollisesti olla myös yksi Epanet-tutkimusverkoston tavoitteista jatkossa.

Kaikissa Interreg-ohjelmissa viimeisetkin hakukierrokset ovat kohta ohi. Uutta ohjelmakautta valmistellaan  ja Etelä-Pohjanmaan liitossa seuraamme valmistelun etenemistä. Pyrimme myös vaikuttamaan ohjelmien sisältöön yhteistyössä Länsi-Suomen maakuntien ja Brysselin toimistomme kanssa.

Milloin sitten uuden ohjelmakauden rahoitus on haettavissa? Moneen kertaan on todettu, että uuden rahoituskauden alkaminen ei viivästy. Toivottavasti vanhat merkit eivät pidä paikkansa, sillä kehittämisen näkökulmasta olisi todella harmillista, jos rahoituspäätöksiä saataisiin esimerkiksi näistä Interreg-ohjelmista vasta vuonna 2023.

Siispä kannattaa olla asialla nyt, kun rahoitusta vielä on haettavissa.

Marjatta Eväsoja
Kansainvälistymis- ja kulttuurijohtaja