24 / 04 / 19

Kevään orotusta

• 0

”Säteet kevätauringon - kultasivat tunkion” alkaa Rehupiiklesin mainio kappale, Kevään orotusta. Kevätauringon säteistä olemme saaneet nauttia nyt sydämen kyllyydestä. Onneksi kuitenkin kokot saatiin poltettua. Nähtäväksi jää, seuraako tästä taas viikkokausia kestävä pouta, kuten viime kesänä, tai sitä edeltävän kesän tapaan loputon sade. Meille yleensä hyvin tyypillinen säiden nopea vaihtelurytmi on viime vuosina selvästi hidastunut − sen ovat jo ilmastotieteilijätkin todenneet. Säätyyppi jää niin sanotusti makaamaan päälle.

Sää ei ole sama asia kuin ilmasto, eikä yksittäisistä vuosista voi vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Joka tapauksessa säät tuntuvat olevan entistä enemmän sekaisin, mikä tuntuisi vahvistavan arkikokemuksen kautta tieteellisen todistuksen ilmastonmuutoksesta. Ilmastokeskustelu onkin noussut entistä vahvemmin yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Etenkin nuorten keskuudessa huoli tulevaisuuden ilmastosta on käsin kosketeltavaa. Oikeastaan oleellista ei ole enää väitellä siitä, onko ilmastonmuutos totta tai mistä se johtuu. Sen sijaan huomio tulisi kiinnittää siihen, miten nuorille sukupolville saadaan palautettua usko siihen, että asioihin voidaan vielä vaikuttaa ja että tulevaisuuteen kannattaa suhtautua kaikesta huolimatta valoisasti. Jos nuorilta loppuu toivo, silloin kenelläkään ei ole toivoa.

Viime aikoina sitä keväistä sontatunkiota on entistä vahvemmin nostettu esiin yhtenä pahimmista ilmastonmuutoksen aiheuttajista. Etenkin lihansyöntiä tulisi siis ilmastonäkökulmasta rajoittaa. Signaali on ehkä vielä heikko, mutta vahvasti lihantuotantoon erikoistuneen alueen asukkaana olisin suuntauksesta vähintäänkin kiinnostunut. Tämän päivän nuorten naisten kulutustottumukset ovat hyvin pian osa nuorten perheiden kulutustottumuksia. Näkisin mieluusti eteläpohjalaisen ruoka-alan tässä edelläkävijänä kuin jarrumiehenä.

Rehupiiklesin kappaleen tarinahan antaa kevään odotukselle lehmänäkökulman, joka päättyy kurmujen osalta ei-toivottuun lopputulokseen. Pyritään me kuitenkin toivottuun lopputulokseen. Kappaleen voi muuten käydä kuuntelemassa vaikka Youtubesta.

Lopuksi kiitokset ja lämpimän kesän toivotukset Pro Etelä-Pohjanmaa -uutiskirjeen lukijoille. Omalta osaltani pääkirjoitukset ovat tällä erää tässä, maakuntajohtaja Asko Peltolan palatessa liiton ohjaksiin 1.6. alkaen.

Antti Saartenoja
vs. maakuntajohtaja