17 / 05 / 18

Kohti ruoka-alan huippua

• 0

Lopputalvi ja kevät ovat hujahtaneet ohitse vauhdilla. Samaan aikaan olemme SeAMK:ssa valmistelleet Frami Food Lab -hankkeen puitteissa elintarvikealan uusia laboratorioita. Nyt on tarkoitus tarttua elintarvikealan murrokseen kiinni ja tarjota ajantasaiset tilat opiskelijoiden, yritysten ja tutkijoiden käyttöön.

Hankkeen alkuvaiheessa selvitettiin tarjolla olevia tiloja ja mitä kaikkea niihin voidaan sisällyttää. Samalla aloitettiin selvitystyö mahdollisista yrityskumppaneista. Tässä työssä päästiinkin nopeasti hyvään vauhtiin. Suurimman osan ajasta vei eri tilakonseptien suunnittelu ja tilaratkaisujen tarkempi mietintä. Halusimme kaiken suunnittelun tapahtuvan toiminnallisuus edellä, ja sitä nostetaan esille niin konseptissa kuin tilojen suunnittelussa.

Tarkoitus on muodostaa erittäin toiminnallinen ympäristö Framin alueen sydämeen, jossa eri laboratoriotoiminnot niin kemian laboratoriosta elintarvikelaitokseen tukevat järkevästi ja pienellä vaivalla toisiaan. Nyt alammekin olla tyytyväisiä omiin suunnitelmiimme ja viime viikon aikana saimme arkkitehdin mukaan valmistelutyöhön.

Aikataulu ei syksylläkään tule kevenemään, rakentaminen on tarkoitus aloittaa syyskuu alussa ja muuttoa pitäisi päästä tekemään joulukuussa. Samaan aikaan pitäisi ajoittaa myös laitehankinnat, joilla saadaan kehitettyä ja parannettua erityisesti elintarvikelaitoksen toiminnallisia edellytyksiä.

Vaikka aikataulu onkin ollut tiukka ja välillä porukalla ollaan väännetty pidempää päivää, on yhteishenki pysynyt erittäin hyvänä. Voinkin todeta SeAMK:ssa olevan tekemisen meininki päällä, missä jokaisella on sama tavoite tarjota Seinäjoella Suomen parasta ja laadukkainta elintarvikealan opetusta. Ei muuta, kun yhdessä eteenpäin!

Karri Kallio

Projektipäällikkö