08 / 10 / 19

Kuvataiteelle nostetta

• 0

Idea Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija -kilpailusta syntyi Etelä-Pohjanmaan kuvataideverkoston kokoontumisessa vuonna 2014. Kilpailu syntyi tarpeeseen. Tuolloin valmisteltiin uutta Etelä-Pohjanmaan kulttuuristrategiaa ja strategiatyöpajoissa tuli esille tarve nostaa kuvataiteen asemaa ja profiilia maakunnassa. Koettiin, että kuvataide jää musiikin ja teatterin varjoon alueellamme.

Tuumasta toimeen! Kuvataiteen edistäminen kirjattiin kulttuuristrategiaan ja Etelä-Pohjanmaan liitto kutsui kuvataiteen parissa toimivat säännöllistä ympärivuotista näyttelytoimintaa harjoittavat tahot pyöreän pöydän keskusteluun. Syntyi maakunnan kuvataideverkosto ja kuvataideverkostossa yhtenä toimenpiteenä alueen nuorille kuvataiteilijoille suunnattu kilpailu.

Kilpailu on onnistunut tehtävässään. Se suunniteltiin ensin kolmen vuoden projektiksi, jonka jälkeen tutkaillaan tulevia askelmerkkejä. Kolmen kilpailuvuoden päätteeksi pidettiin kolmen vuoden finalistien hieno yhteisnäyttely Seinäjoen Taidehallilla. Näyttely rakennettiin tiiviissä yhteistyössä taiteilijoiden kanssa. Sen yhteydessä keskusteltiin taiteilijoiden kanssa kilpailusta ja sen merkityksestä. He kokivat kilpailun tärkeänä ja merkityksekkäänä omalle uralleen. Kilpailun tuoma julkisuus on tuonut heille työ- ja näyttelytilaisuuksia. Esimerkiksi Jaana Maijala pääsi toteuttamaan suuren julkisen taideteoksensa Seuralaiset Seinäjoen Toriparkkiin.

Hyvien kokemusten perusteella kilpailua päätettiin jatkaa. Nyt on menossa neljäs kilpailu, jonka viisi finalistia ovat esillä nettinäyttelyssä Etelä-Pohjanmaan liiton verkkosivuilla: Finalistit ovat Tuomas Linna, Aeon Lux, Jaana Maijala, Noora Ojanperä ja Emma Peura. Finalisteista kaksi asuu maakunnassa: Aeon Seinäjoella ja Jaana Ylistarossa. Tuomaksen juuret ovat Alavudella, Nooran Seinäjoella ja Emman Kauhavalla. Finalisteista tuomaristo valitsee voittajan ja yleisö äänestämällä oman suosikkinsa. Voittajat palkitaan maakuntajuhlassa lokakuun lopulla.

Tänä vuonna kilpailuun saatiin tuoretta uutta ilmaisua. Hienoja töitä, vaikkakaan ei helppoja! Finalistien työt ovat haastavia ja moderneja. Taiteilijoita yhdistää moniäänisyys. Teokset ovat monitasoisia ja katsoja joutuu pysähtymään niiden äärelle, pohtimaan ja ajattelemaan. Aiheet nousevat historiasta ja tästä ajasta, mutta teokset ovat kiinni ajassa omannäköisinään. Myös tekniikaltaan teokset ovat uudenlaisia. Mukana on videoita, taideprojekteja ja tilataideteoksia, joissa samassa tilassa on kuvaa, ääntä, objekteja ja yksityiskohtia.

Kilpailu on antanut kuvataiteelle nostetta ja tuonut esille uusia, nuoria eteläpohjalaisia taiteilijoita. Ideoitu toimenpide siis onnistui ja strategian toteutuksessa onnistuttiin. Kilpailu kertoo myös, että strategiaan voi vaikuttaa osallistumalla ja tuomalla ajatuksensa esiin vaikkapa työpajoissa. Nuorten kuvataiteilijoiden työllistymiseen voi vaikuttaa ostamalla heidän teoksiaan ja tarjoamalla heille työtilaisuuksia. Nyt kuvataideverkosto voi miettiä uusia keinoja kuvataiteen hyväksi maakunnassa. Niitä tarvitaan! Päivitetty kulttuuristrategia julkaistaan pian ja toimeenpano alkaa hetimiten. Se on kuitenkin oma bloginsa se.

Uutta kulttuuristrategiaan odotellessa me kaikki voimme vaikuttaa siihen, kuka finalisteista on yleisön suosikki: tutustu taiteilijoihin, heidän teoksiinsa ja äänestä https://www.epliitto.fi/vuoden_nuori_taiteilija

Tuija Ahola
Kehittämissuunnittelija