21 / 11 / 19

Myös periferiassa voi elää ja tehdä taidetta

• 0

“Myös periferiassa voi elää ja tehdä taidetta”, toteaa kuvataiteilija ja tekstiilisuunnittelija Elina Försti napakasti haastattelun alussa. Försti tietää mistä puhuu: opiskeltuaan Kuopiossa ja Helsingissä Försti päätyi paluumuuttajana järviseudulle, Luoma-ahon kylään Alajärvelle, jonka rauha ja hiljaisuus mahdollistavat täysipainoisen keskittymisen luovaan työhön.

Hiljaisuus ei kuitenkaan ole ainoa syy, miksi kansainvälisesti tunnettu taiteilija viihtyy Etelä-Pohjanmaalla. Försti on jo yli 10 vuotta toiminut aktiivisesti kyläyhdistystoiminnassa ja toteuttaa täten myös yhteisötaiteen ideaa:

“Yhdistystoiminta tuo hyvää vastapainoa ajoittain yksinäiselle taiteilijan työlle. Luoma-ahon kylässä uusiin asukkaisiin suhtaudutaan ennakkoluulottomasti ja avoimesti – jokainen saa tulla mukaan ja käyttää omaa osaamistaan kaikkien hyväksi”, avaa Försti paikallisten mentaliteettia.

Luoma-aho onkin noussut esiin myös valtakunnallisesti, sillä paikkakunta pokkasi Suomen vuoden kylä -palkinnon vuonna 2019. Edeltävänä vuonna Luoma-aho palkittiin puolestaan vuoden eteläpohjalaisena kylänä. Förstin mukaan Luoma-ahon kylästä erityisen tekee yleinen asenne ja yhteisöllisyys:

“Parasta Luoma-aholla on asenne: kun joku asia päätetään tehdä, niin sitten tehdään. Emme istu ja odota, että joku muu hoitaa. Luoma-ahon kylästä löytyy myös perinteistä kökkähenkeä: ihmiset sitoutuvat yhteisiin hankkeisiin. Vastuu jaetaan ja osallistuminen on vapaaehtoista, ehkä siksi myös niin sujuvaa”, Försti pohtii.

Luoma-ahon kylässä on vuosien varrella järjestetty mm. valtakunnallinen kyläelokuvafestivaali ja Taidetta ja tanssia -leirejä. Tällä hetkellä Luoma-aholle rakennetaan koko kylän voimin uutta kylätaloa, jossa oletettavasti tullaan näkemään ja kokemaan monenlaisia tapahtumia. Försti peräänkuuluttaa tapahtumien merkitystä paikkakunnan vetovoiman lisäämiseksi:

“Ihmiset muuttavat sinne, missä on kivaa. Palveluiden ohella kunnissa pitää olla monipuolisia kulttuuri- ja harrastusmahdollisuuksia, elämyksiä ja tapahtumia. Hyvä idea olisi palkata esimerkiksi kulttuurituottaja kuntaan tai kaupunkiin. Tiivis yhteistyö 3. sektorin, kuntien ja kaupunkien välillä on tärkeää. Jokaisen kylän pitäisi vaalia tätä yhteisöllisyyttä. Ja uskaltaa ottaa riskejä –  ei hiihdetä aina samoja latuja!”

Luoma-ahon kylää voi seurata mm. Instagramista käyttäjänimellä _62830_ ja Luoma-ahon nettisivuilta: http://luoma-aho.info. Ei muuta kuin inspiroitumaan!

Kuvassa vasemmalta lähtien: Kati Pokela, Elina Försti, Soili Mäki, Sirpa Luoma-aho, Marjo Vistiaho, Sara Ojajärvi ja Hilkka Luoma-aho