22 / 01 / 20

Tie ja totuus

Vanhan sanonnan mukaan kukaan ei tarvitse porakonetta, mutta moni tarvitsee aika ajoin reiän seinään. Sama pätee teihin. Jos meillä ei olisi tarve tavata läheisiämme, viedä tuotteitamme markkinoille tai vaikkapa valloittaa maailmaa, niin ei meillä olisi teitäkään. Tie ilman käyttötarkoitusta onkin itsessään aika tylsä hyödyke. Asian pihvi piileekin tien välinearvossa. Tie tyydyttää mitä moninaisimpia tarpeita. Mitä erikoistuneemmaksi ja globaalimmaksi yhteiskuntamme muuttuu, sitä enemmän tielle löytyy käyttöä.

Tiellä on myös suuri symbolinen merkitys. Tie merkitsee kehitystä, edistystä ja sivistyksen saapumista. Mitä isompi ja leveämpi tie, sitä vauraampi ja mahtavampi on sen varrella asuva kansa. Äärimmäinen syrjäisyyskin kuvataan tiettömän taipaleen takaiseksi alueeksi. Oikealla tiellä oleminen merkitsee myös pelastusta. Nuhteettoman kansalaisen on myös syytä pysytellä kaidalla tiellä. Elämänsä tienhaarassa ihminen valitsee kohtalonsa. Ei siis ihme, että tiet herättävät meissä suuria tunteita. Tie ei todellakaan ole vain tie, vaan se on paljon enemmän.

Erityisen hyvin tie toimii vallankäytön välineenä, joten ne ovat myös valtion erityisessä suojeluksessa. Voisiko kansa saada päättäjiltään merkityksellisempää ja konkreettisempaa palkintoa kuin uuden tien? Tiehanke kertoo, että me olemme tärkeitä, meihin uskotaan ja meihin kannattaa investoida. Tästä syystä jokaisen kunnan, kaupungin ja maakunnan toivelistan kärjessä ovat vuodesta toiseen erilaiset tiehankkeet.

Tietarpeita on kirjattu miljardien edestä, ja listan kärkeen pääsemiseksi käydään kovaa mutta reilua kamppailua. Vallanpitäjien vaihtuminen neljän vuoden välein on heijastunut myös tiettyyn lyhytjänteisyyteen liikennepolitiikassa. Kokonaisuus onkin muodostunut vähintään sekavaksi. Kilpailu ja alati vaihtuvat tavoitteet kuluttavat myös tarpeettoman paljon yhteiskunnan resursseja.

Sekavuuteen, keskinäiseen kilpailuun ja alati vaihtuviin tavoitteisiin on tuomassa selvyyttä uusi 12-vuotinen valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma (VLJS). Odotukset sitä kohtaan ovat suuret, ehkäpä jo ylimitoitetut. Suunnitelma on laaja-alainen, mutta suurin mielenkiinto tulee kohdistumaan siihen, mitkä tiehankkeet pääsevät investointilistalle. Hankkeita tullaan arvioimaan hyvin teknistaloudellisista lähtökohdista. Siten hyödyllisimpien hankkeiden pitäisi nousta automaattisesti kärkeen. Valmistelun edetessä on hyvä pitää mielessä tien poliittiset, kulttuuriset ja symboliset merkitykset. Niillä voi olla arvaamattoman suuri merkitys suunnitelman ratkaisuihin, sillä lopulta on kuitenkin kyse poliittisesta päätöksestä.

Antti Saartenoja
suunnittelujohtaja