Maakuntasuunnitelma ja -ohjelma

Maakuntasuunnitelma ja -ohjelma ovat maakunnan poliittinen kannanotto pitkän ja keskipitkän aikavälin kehityksen tavoitteista. Niiden on tarkoitus ohjata alueen kehittämiseksi tehtäviä valintoja. Maakuntasuunnitelmassa määritellään vuoteen 2050 ulottuvat pitkän tähtäimen tavoitteet. Ne ovat perustana maakuntakaavalle ja keskipitkän tähtäimen maakuntaohjelmalle sekä joka toinen vuosi laadittavalle maakuntaohjelman toimeenpanosuunnitelmalle. Maakuntasuunnitelma ja -ohjelma laaditaan alueiden kehittämislain sekä maankäyttö- ja rakennuslain säädösten mukaisesti.

Maakuntaohjelman 2022-2025

Etelä-Pohjanmaan liitto käynnisti maakuntaohjelman 2022-2025 valmistelun ja maakuntahallitus hyväksyi osallistamis- ja arviointisuunnitelman kokouksessaan 24.8.2020. Yhtäaikaa maakuntaohjelman kanssa valmistellaan myös uusi pitkän tähtäimen strateginen maakuntasuunnitelma, jonka aikajänne ulottuu vuoteen 2050 sekä Älykkään erikoistumisen strategia.

Maakuntaohjelman 2022-2025 osallistumis- ja arviointisuunnitelma (pdf)

Käynnistyswebinaari 2.10.2020: Mihin menet Etelä-Pohjanmaa?

Varsinainen ohjelman laadintatyö aloitetaan webinaarilla, johon kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita.

Webinaarin pääpuhujaksi on kutsuttu Sirkka Heinonen Tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta. Hän tulee pohtimaan tulevaisuusajattelua eteläpohjalaisista lähtökohdista ja sitä, miten visioista ja skenaarioista johdetaan käytännön tavoitteita ja toimintaa. Hanna-Maria Urjankangas työ- ja elinkeinoministeriöstä puolestaan kertoo, miltä näyttää aluekehittämisen iso kuva koko Suomen tasolta ja millainen on uusi toimintamalli, jolla edistetään ministeriöiden ja maakuntien välistä vuoropuhelua.

Webinaarin ohjelma (pdf)

Lisätietoja antavat kehittämisasiantuntija Sanna Puumala (p. 040 509 4420, sanna.puumala(at)etela-pohjanmaa.fi) ja aluekehitysjohtaja Heli Seppelvirta (p. 040 529 4638, heli.seppelvirta(at)etela-pohjanmaa.fi)