Etelä-Pohjanmaan liitto suuntaamassa lähes puoli miljoonaa euroa koronaviruskriisin vaikutusten hillintään

26.03.2020

Etelä-Pohjanmaan liitto suunnittelee kohdentavansa taloudellista apua koronakriisin haitallisten vaikutusten lievittämiseen lähes puoli miljoonaa euroa. Tukea ei voida myöntää suoraan yrityksille, vaan se osoitetaan tukemaan kuntien elinkeinotyötä tai muulla vastaavalla tavalla maakunnan yritysten kanssa tehtävää aktivointityötä.

Rahoitus koostuu maakuntien liitoille viime viikolla jaetusta Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen -määrärahasta, jota Etelä-Pohjanmaan liitto sai 245 000 euroa. Lisäksi maakuntahallitukselle esitetään, että se osoittaisi Etelä-Pohjanmaan liiton ylijäämistä kuntarahaa samansuuruisen summan, eli 245 000 euroa. Maakuntahallitus tekee päätöksen asiasta 6.4.2020.

− Käytännössä Etelä-Pohjanmaan liitto huolehtisi kuntakentän puolesta vastinrahasta. Näin meillä olisi käytössä Etelä-Pohjanmaalla 490 000 euron tukipaketti, maakuntajohtaja Asko Peltola sanoo.

Rahoitusta voidaan kohdentaa elinkeinoelämän kannalta keskeisiin toimenpiteisiin, uusien toimintatapojen ja ratkaisukeinojen etsimiseen, hyvien esimerkkien esiin nostamiseen, viestintään tai selvityksiin.

− Toivomme Etelä-Pohjanmaan liitossa, että tämä toimenpide osaltaan helpottaisi yritystemme ja koko maakuntamme toipumista koronaepidemian aiheuttamasta taloudellisesta kriisistä mahdollisimman nopeasti, toteaa Peltola.

Lisätietoja:

• Maakuntajohtaja Asko Peltola, puh. 0400 590 123