Kehittämisrahaston apurahat kulttuurille kiinnostivat laajaa hakijajoukkoa

29.04.2020

Koronaviruksen vaikutuksista kärsineille eteläpohjalaisille kulttuuritoimijoille suunnattuja Etelä-Pohjanmaan liiton kehittämisrahaston apurahoja haettiin vilkkaasti. Apurahahakemuksia saapui määräaikaan mennessä 97 kappaletta, ja haettujen apurahojen yhteissumma oli lähes 400 000 euroa.

Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuurilautakunta päätti myöntää apurahoja yhteensä 42 hakijalle. Apurahoja saaneiden mukana oli niin kulttuuriyhdistyksiä, työryhmiä, freelancereita, yksittäisiä taiteilijoita kuin kulttuurialan yrityksiä sekä kulttuuri- ja taidelaitoksiakin.

Rahoitusta oli jaossa 80 000 euroa. Myönnettyjen apurahojen summat vaihtelivat 900 eurosta 4 000 euroon.

− Hyviä hakemuksia ja hakijoita jäi ymmärrettävästi ulkopuolelle, sillä hakijoita oli liikkeellä todella paljon, kulttuurilautakunnan puheenjohtaja Ari-Matti Tuomisto sanoo.

Apurahahakemuksia arvioitiin haun yhteydessä ilmoitetuilla perusteilla, joita olivat apurahahakemuksen käyttösuunnitelman selkeys ja toteutuskelpoisuus, koronavirusepidemian vaikutukset hakijan toimintaan sekä Etelä-Pohjanmaan kulttuuristrategian tavoitteiden huomioiminen. Apurahan saajan tulee lisäksi asua Etelä-Pohjanmaalla ja avustettavan toiminnan tulee kohdistua Etelä-Pohjanmaan alueelle.

Apurahat olivat haettavissa 8.4.2020−22.4.2020 välisenä aikana. Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuurilautakunta teki päätökset apurahojen myöntämisestä kokouksessaan 29.4.2020.

Lisätietoja:

Hanna Hangasluoma, kulttuuripäällikkö puh. 040 7515 610
Heli Seppelvirta, aluekehitysjohtaja, puh. 040 529 4638

Lista myönnetyistä apurahoista (pdf)