Keramiikka-alan eurooppalaiset kehittäjät tapaavat Seinäjoella ja Lapualla

5.09.2019

Keramiikka ja keramiikkataide ovat tällä hetkellä pinnalla Suomessa. Uusi keramiikkamuseo KWUM avattiin Fiskarsiin kesäkuun alussa ja nuorten kuvanveistäjien taidekeramiikkaa on parhaillaan esillä Suomen käsityön museossa Jyväskylässä. Kansainvälinen huomio kääntyy Suomeen, kun International Academy of Ceramics eli Kansainvälinen keramiikka-akatemia järjestää päätapahtumansa Rovaniemellä syksyllä 2020.

Myös Etelä-Pohjanmaalla lyödään kourat saveen, kun eurooppalaisen CLAY-hankkeen kumppanimaiden edustajat kokoontuvat tapaamiseen syyskuun 11.–12. päivä Seinäjoelle ja Lapualle. Tapaaminen tuo paikalle alan kehittäjiä Italiasta, Ranskasta, Portugalista ja Romaniasta. Kokousvieraat ottaa vastaan Etelä-Pohjanmaan liitto, joka on yksi CLAY-hankkeen kumppaneista.

Keramiikan eurooppalaisia tuottajia haastaa erityisesti tuotannon laajamittainen siirtäminen halpatuotannon maihin. Toisaalta piensarjoja valmistavien keraamikoitten mielikuvitukselliset astiat hurmaavat yhä useammin ravintoloissa ja kahviloissa, sillä ne ovat keino erottautua sekä ulkonäön että laadun puolesta. Myös ekologiset seikat tiedostetaan keramiikan suhteen yhä paremmin, sillä kyse on raaka-aine- ja energia-intensiivisestä tuotannosta.

Keramiikan perustekniikat ovat ikivanhoja ja useimmille tuttuja, mutta kehittyvä materiaaliteknologia ja digitalisoituminen vaikuttavat tähänkin alaan. On kyse sitten suunnitteluprosesseista ja 3D-teknologiasta, saati myynnistä ja markkinoinnista, on tärkeää olla valppaana muutosten äärellä. Samalla on kuitenkin niin, ettei mikään uusi teknologia täysin korvaa kädentaitoa ja materiaalien tajua yhdistettynä uutta luovaan muotokieleen.

CLAY-hankkeen tavoitteena on tukea käsi- ja taideteollista keramiikan valmistusta kiinnittämällä huomiota muotoiluun, markkinointiin ja myyntiin, prosessien uudistamiseen sekä kansainvälistymiseen. Kansainvälisissä tapaamisissa tavoitteena on tunnistaa alan toimijoita ja pienyrityksiä tukevia hyviä käytäntöjä ja jakaa kokemuksia, jotta havaitut hyvät käytännöt saataisiin käyttöön myös muilla alueilla.

Kaksipäiväisen tapaamisen ensimmäinen päivä vietetään keramiikkamuotoilunkin kannalta merkittävässä Seinäjoen kaupungintalossa, jonka ikonista julkisivua kattavat syvänsiniset keramiikkasauvat. Kokousvieraat tutustuvat Päivi Rintaniemen luotsaaman Amforan tuotantoon ja lisäksi vieraillaan Varikkogalleriassa, jossa kuullaan myös Konsti ry:n toiminnasta. Torstai vietetään Lapualla, kulttuurikeskus Vanhassa Paukussa. Keramiikan koulutus on vähentynyt voimakkaasti viime vuosina ja siksi kansainvälisille vieraille kerrotaan mm. vapaan sivistystyön merkityksestä peruskädentaitojen luotsaamisessa sukupolvelta toiselle.

Yleistietoa hankkeesta:

CLAY-hankkeen pääpartneri on Umbrian alue Keski-Italiasta, jossa keramiikalla on hyvin pitkät perinteet. Hankkeen muut kumppanit ovat EU:n alueyhteistyöhön perustuva keramiikkakaupunkien yhteistyöryhmä Espanjasta (AEuCC), Lounais-Oltenian aluekehitysorganisaatio Romaniasta, Keramiikan ja lasin teknologinen keskus (CTCV) Portugalista, Euroopan keramiikkakeskuksen kehittämis- ja edistämisjärjestö Ranskasta sekä Etelä-Pohjanmaan liitto Suomesta.

CLAY-hanke on kaksivaiheinen. Ensimmäisen kolme vuotta kestävän vaiheen aikana keskitytään kokemustenvaihtoon. Jokainen hankkeessa mukana oleva toimija laatii myös alueellisen toimintasuunnitelman hanketulosten täytäntöönpanoa varten. Kaksi vuotta kestävässä hankkeen toisessa vaiheessa seurataan toimintasuunnitelman täytäntöönpanon toteutumista ja toteutetaan pilottihankkeita. CLAY-hankkeen kokonaisbudjetti on noin 1,3 miljoonaa euroa, josta Etelä-Pohjanmaan liiton budjetti on noin 180 000 euroa ja kansallinen rahoitusosuus noin 31 000 euroa.

Lue lisää CLAY-hankkeesta osoitteessa www.interregeurope.eu/clay.

Lisätietoja:

Eliza Kraatari