Tiedote maakuntahallituksen kokouksesta

15.04.2019

Sote- ja maakuntauudistuksen valmisteluhenkilöstö palaamassa kotiorganisaatioihinsa

Maakunta- ja sote-uudistuksen toimeenpanon valmistelu päättyi 8.3.2019, minkä jälkeen työ on suunnattu valmistelun päättämiseen, arkistointiin ja dokumentointiin sekä uudistuksen hallittuun alasajoon.

Uudistuksen toimeenpanon valmistelun päättyminen tarkoittaa myös siihen liittyneiden Etelä-Pohjanmaan liiton sisäisten työjärjestelyiden purkamista. Uudistusorganisaatiossa työskennelleet Etelä-Pohjanmaan liiton työntekijät palaavat aikaisempiin työtehtäviinsä porrastetusti 15.4.2019−1.6.2019 välillä.

− Osa muista muutosorganisaatioista tulleista vastuuvalmistelijoista on jo jättänyt tehtävänsä, mutta suurin osa lopettaa huhti−toukokuun aikana. Viimeisetkin työtehtävät valmistelussa päättyvät kesäkuun loppuun mennessä. Sen jälkeen valmistelutyövoimaa luovuttaneilta organisaatioilta saadaan lopulliset laskut kirjanpitoa ja raportointia varten, kertoo valmistelujohtaja  Asko Peltola.

Maakunta- ja sote-uudistuksen esivalmistelutehtäviin, ICT-muutosten valmisteluihin sekä näiden alasajoon käytettävä kokonaissumma tulee Etelä-Pohjanmaalla olemaan runsaat neljä miljoonaa euroa. Täydennettyjen laskelmien mukaan maakunnan lopullinen omavastuu varsinaisen valmistelutyön rahoituksesta on 201 355 euroa, ja se ollaan varauduttu kattamaan Etelä-Pohjanmaan liiton varoista. Etelä-Pohjanmaan liitto pyrkii osaltaan saamaan raportoinnin valmiiksi syksyyn 2019 mennessä.

Lisätietoja: valmistelujohtaja Asko Peltola, puh. 0400 590 123

Maakuntahallitus kannattaa Merenkurkun neuvoston EAYY-sääntöesitystä

Etelä-Pohjanmaan maakuntahallitus kannattaa Merenkurkun neuvoston sääntöesitystä, jonka mukaan Merenkurkun neuvosto ry:stä muodostetaan Merenkurkun neuvosto EAYY. Tavoitteena on, että Merenkurkun neuvoston vuosikokous 20. toukokuuta 2019 pystyisi päättämään Merenkurkun neuvosto EAYY:n perustamisesta.

EAYY-lyhenne tarkoittaa eurooppalaisen alueellisen yhteistyön yhtymää, joka on EU:n oma juridinen väline valtionrajat ylittävään yhteistoimintaan. Euroopassa toimii tällä hetkellä 55 EAYY-aluetta ja useita uusia ollaan perustamassa. Merenkurkun neuvosto olisi ensimmäinen täysin pohjoismainen EAYY.

Uuden Merenkurkun neuvosto EAYY:n perustamiseen liittyen myös jäsenmaksuja esitetään korotettaviksi. Etelä-Pohjanmaan liiton osalta tämä tarkoittaisi nykyisen 10 000 euron jäsenmaksun nousemista 17 200 euroon. Sääntömuutoksen myötä myös kunnilla on entistä paremmat mahdollisuudet liittyä Merenkurkun neuvoston jäseniksi.

Lisätietoja: kansainvälistymis- ja kulttuurijohtaja Marjatta Eväsoja, puh. 040 529 6046; valmistelujohtaja Asko Peltola, puh. 0400 590 123.

EU-tietokeskus keskittyy keväällä EU-vaaleihin

Maakuntahallitus kuuli kokouksessaan Etelä-Pohjanmaan liiton EU-tietokeskuksen ajankohtaiskatsauksen. Tällä hetkellä käynnissä on toukokuussa 2019 järjestettävien europarlamenttivaalien äänestysaktiivisuutta nostamaan pyrkivä ”55 syytä äänestää” -markkinointikampanja, joka käynnistyi huhtikuun alussa, 55 päivää ennen EU-vaaleja. Kampanjaa on mahdollista seurata Kansainvälinen Etelä-Pohjanmaa -Facebook-sivulla. EU-tietokeskus järjestää myös vaali-infoja muun muassa oppilaitoksissa eri puolilla maakuntaa.

Lisäksi EU-tietokeskus järjestää eteläpohjalaisille nuorille 24.4.2019 EU nuorten silmin -tulevaisuustyöpajan, jossa pohditaan Euroopan tulevaisuutta.

− Työpajaan osallistuu kaksi nuorta, jotka ovat lähdössä EU-huippukokouksen yhteydessä pidettävään tulevaisuuskeskusteluun Romanian Sibiuhun toukokuussa. He vievät työpajassa esiin nousseita ideoita eteenpäin aina EU-johtajille asti, projektikoordinaattori Hanna Meriläinen kertoo.

Eurooppa-päivänä 9.5.2019 EU-tietokeskus järjestää suuren EU-vaalitapahtuman Seinäjoella. Tapahtuma koostuu kahdesta osasta: kello 14 uudella Keskustorilla järjestettävästä toritapahtumasta ja kello 18.30 Apila-kirjaston lukuportaikossa järjestettävästä vaalipaneelista. Tapahtumassa tuodaan esiin laajalti EU-vaaleihin liittyviä teemoja ja se tarjoaa areenan myös ehdokkaille ja puolueille vaalikampanjoiden esiin tuomiseksi.

− Toritapahtumassa esittäytyvät puolueet ja EU-tietokeskus omilla osastoillaan. Tapahtuma tarjoaa yleisölle hyvän tilaisuuden tentata puolueita ja ehdokkaita vaalikampanjoistaan ja EU-näkemyksistään. Toritapahtumassa villinnyttä keskustelua jatketaan illalla vaalipaneelissa, johon kutsutaan panelisteiksi EU-vaaliehdokkaita eri puolueista, Meriläinen sanoo.

Etelä-Pohjanmaan liiton EU-tietokeskus kuuluu Euroopan komission Europe Direct -tiedotusverkostoon, jonka tavoitteena on tiedottaa alueen asukkaita ja muita toimijoita ajankohtaisista EU-asioista. Tiedotuspiste on toiminut EteläPohjanmaan liitossa vuodesta 2013. Kuluvana keväänä tiedotuksen keskiössä ovat Euroopan parlamentin vaalien lisäksi yleisesti Brexitin jälkeisestä Euroopan tulevaisuudesta tiedottaminen.

Lisätietoja: Projektikoordinaattori Hanna Meriläinen, puh. 0400 241 813