Tiedote maakuntavaltuuston kokouksesta

27.05.2019

Maakuntavaltuusto hyväksyi liiton tilinpäätöksen – keskustelussa nousi esiin huoli maakunnan väestökehityksestä

Maakuntavaltuusto päätti hyväksyä Etelä-Pohjanmaan liiton viime vuoden tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen.

Etelä-Pohjanmaan liiton vuoden 2018 tilinpäätöksen mukaiset toimintakulut olivat 3 946 173 euroa. Vastaavasti toimintatuotot olivat 4 141 383 euroa. Tilikauden toimintakate on 195 210 euroa.

Vuosikatteeksi ja samalla tulokseksi muodostui 195 865 euroa. Ylijäämiä on taseessa tämän jälkeen yhteensä 1 551 259 euroa. Vuoden 2018 talousarvio laadittiin ylijäämäiseksi, koska oli tarpeen varautua maakunta- ja sote-uudistuksen omarahoitusosuuksiin.

Kokonaisuutena Etelä-Pohjanmaan liiton toiminta vuonna 2018 sujui suunnitellusti ja taloudellisesti edelleen vakaalla pohjalla. Maakuntauudistukseen liittyvän päätöksenteon pitkittyminen ja lisääntyvä epävarmuus koetteli henkilöstön kestokykyä ja vaikeutti tulevan toiminnan suunnittelua. Liitto joutuikin varautumaan tulevaisuutensa suhteen moniin eri vaihtoehtoihin, myös uudistuksen keskeyttämiseen.

Maakuntavaltuutetut kiittelivät Etelä-Pohjanmaan liittoa hyvästä ja vastuullisesta taloudenpidosta. Ryhmäpuheenvuoroissa nousi esiin myös huoli maakunnan väestökehityksestä ja vetovoimasta.

− Etelä-Pohjanmaan kehitys oli maan kärkeä erityisesti työllisyys- ja työttömyysasteen osalta. Erityisen myönteistä oli pitkäaikaistyöttömyyden nopea lasku. Nämä luvut eivät kuitenkaan heijastuneet väestökehitykseen, vaan maakunnan väestö väheni enemmän kuin kertaakaan aiemmin 2000-luvun aikana. Ilman positiivista maahanmuuttoa kato olisi ollut vieläkin suurempaa. Väestökatoa, yhdistettynä syntyvyyden nopeaan alenemiseen, voidaan pitää maakunnan elinvoiman kehityksen suurimpana uhkana, totesi vs. maakuntajohtaja Antti Saartenoja.

Lisätietoja:

vs. maakuntajohtaja Antti Saartenoja