Yritystoimipaikkojen ja henkilöstön lukumäärä

Päivitetty 22.11.2018

Jokaisella yrityksellä on vähintään yksi toimipaikka, mutta isoilla yrityksillä toimipaikkoja voi olla jopa tuhansia. Vuonna 2016 Etelä-Pohjanmaalla oli yritystoimipaikkoja 17 790. Määrä oli noussut edellisvuodesta 30 toimipaikalla. Toimialoittain vertailtaessa toimipaikkoja oli ylivoimaisesti eniten maa-, metsä- ja kalatalouden toimialalla (6 102). Toiseksi eniten toimipaikkoja oli tukku- ja vähittäiskaupassa (2 275) ja kolmanneksi eniten rakentamisessa (1 930).

Henkilöstön määrässä mitattuna toimialoista kärjessä vuonna 2016 olivat teollisuus (13 107), tukku- ja vähittäiskauppa (7 462) sekä rakentaminen (4 716). Yhteensä henkilöstöä Etelä-Pohjanmaan yritystoimipaikoissa vuonna 2016 oli 46 067, joka oli 1,6 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Kasvuun vaikutti etenkin terveys- ja sosiaalipalveluiden toimialalla tapahtunut peräti 56 prosentin lisäys henkilöstön määrässä. Tässä oli taustalla Alavuden, Kuortaneen ja Ähtärin kuntien päätös ulkoistaa sote-palvelunsa vuoden 2016 alusta lukien.

Vuosien 2013–2016 toimipaikkatiedot eivät ole vertailukelpoisia aikaisempien vuosien tietoihin johtuen tilastojen muodostamisperiaatteiden muutoksesta. Vuosien 2007–2012 välisiä tietoja voidaan kuitenkin verrata keskenään.

Toimipaikkojen ja henkilöstön määrä 2007-2016

Liitteet: