Työpaikkaomavaraisuus

Päivitetty 27.11.2018

Suhteellinen työpaikkaomavaraisuus ilmaisee alueella työssäkäyvien ja alueella asuvien työllisten välisen suhteen. Jos työpaikkaomavaraisuus on yli 100 prosenttia, on alueen työpaikkojen lukumäärä suurempi kuin alueella asuvan työllisen työvoiman lukumäärä. Jos taas työpaikkaomavaraisuus on alle 100 prosenttia, on tilanne päinvastainen.

Vuonna 2016 työpaikkaomavaraisuus oli yli sata prosenttia kolmessa kunnassa Etelä-Pohjanmaalla: Seinäjoella (111,6 %), Kauhavalla (106,3 %) ja Kauhajoella (101,9 %). Pienin työpaikkaomavaraisuus oli puolestaan Ilmajoella (64,0 %).

Vuosina 2007–2016 työpaikkaomavaraisuusaste nousi eniten Teuvalla (+11,7 %-yksikköä) ja toiseksi eniten Kuortaneella (+ 9,5 %-yksikköä). Laskua taas oli eniten Ilmajoella (-4,3 %-yksikköä) ja Karijoella (-4,1 %-yksikköä).

Koko Etelä-Pohjanmaan alueella työpaikkaomavaraisuus on pysynyt vuodesta 2009 lähtien yli 98 prosentissa, ja vuonna 2016 se oli 98,5 prosenttia. Maakunnista korkein työpaikkaomavaraisuus oli Ahvenanmaalla (108,1 %) ja pienin Kanta-Hämeessä (90,1 %).

Työpaikkaomavaraisuus Etelä-Pohjanmaalla 2016

Liitteet: