Vaihemaakuntakaava III

Turvetuotanto, suoluonnon suojelu, bioenergialaitokset, puuterminaalit ja puolustusvoimien alueet

Etelä-Pohjanmaan III vaihemaakuntakaava oli nähtävillä 7.9. - 12.10.2018 ja siitä saatiin 91 muistutusta. Muistutuksiin ja niihin laadittuihin vastineisiin, jotka Etelä-Pohjanmaan maakuntahallitus hyväksyi kokouksessaan 19.11.2018, pääsee tutustumaan tästä: Kaavaehdotuksesta saadut muistutukset sekä niihin laaditut vastineet (pdf)

Nähtävilläolon aikana Etelä-Pohjanmaan liitto järjesti yhteistyössä Suomen ympäristökeskuksen kanssa kansalaisraadin, joka otti kantaa kaavaehdotuksen sisältöön. Raadin kannanotto on käsitelty osana ehdotusvaiheen palautetta.

Etelä-Pohjanmaan maakuntahallitus päätti 19.11.2018 esittää maakuntavaltuustolle, että se hyväksyy Etelä-Pohjanmaan III vaihemaakuntakaavan kaavakartan ja siihen liittyvät merkinnät ja määräykset, kartan kumottavista merkinnöistä ja määräyksistä ja oikeusvaikutuksettomista asiakirjoista kaavaratkaisua avaavan kaavaselostuksen sekä siihen liittyvän kaavan teemakartan. Maakuntavaltuusto kokoontuu 3.12.2018.

Vaihemaakuntakaavan tausta, aiemmat kaavavaiheet ja kaavaan liittyvät selvitykset on koottuna tälle sivulle. Etelä-Pohjanmaan voimassa oleviin maakuntakaavoihin voi tutustua kartta- ja paikkatietopalvelussa.

KAAVAN TAUSTAA

Maakuntahallitus päätti helmikuussa 2013 käynnistää Etelä-Pohjanmaan III vaihemaakuntakaavan laatimisen. Vaihemaakuntakaava koskee turvetuotantoa, suoluonnon suojelua, bioenergia- ja biolaitoksia ja energiapuun terminaaleja (Osallistumis- ja arviointisuunnitelma).

Etelä-Pohjanmaan III vaihemaakuntakaavan tavoitteena on edistää maakunnan energiaomavaraisuutta osoittamalla energiateollisuuden tarpeisiin riittävä määrä turvetuotantoalueita sekä turvata maakunnallisesti arvokkaiden suoluonnon kohteiden säilyminen. Lisäksi tavoitteena on edistää energiapuun logistiikkaketjun toimivuutta ja tehokuutta, sekä tarpeen mukaan osoittaa maankäyttöratkaisu uusille vähintään seudullisesti merkittäville bioenergialaitoksille. Kaavassa osoitetaan lisäksi puolustusvoimien alueet.

Kaavaluonnoksessa mukana ollut maisema-alueiden teema on päätetty ennen ehdotuvaihetta poistaa vaihekaavasta, sillä valtioneuvosto ei ole tehnyt päätöstä valtakunnallisesti arvokkaista maisema-alueista. Maisema-alueet tullaan käsittelemään jatkossa osana laajempaa kulttuuriympäristöjen teemakokonaisuutta.

EHDOTUSVAIHEEN NÄHTÄVILLÄOLO

Vaihemaakuntakaavan kaavaehdotus on ollut nähtävillä syksyllä 2018 ja siitä saatiin 91 muistutusta. Etelä-Pohjanmaan liitto järjesti nähtävilläolon aikana yhteistyössä Suomen ympäristökeskuksen kanssa kansalaisraadin, joka otti kantaa kaavaehdotuksen sisältöön. Nähtävillä olleeseen kaavaehdotuksen aineistoon ja kansalaisraadin kannanottoon voi tutustua täällä >>>

EHDOTUSVAIHEen viranomaisten lausuntokierros

Nykyisen lainsäädännön mukaisesti maakuntakaavaehdotuksesta on ennen nähtäville asettamista pyydettävä lausunto eri viranomaistahoilta (MRA 13 §), minkä jälkeen kaavasta järjestetään viranomaisneuvottelu (MRA 11 §). Viranomaisten lausuttavana 27.2. - 30.4.2018 olleeseen kaavamateriaaliin ja saatuihin lausuntoihin voi tutustua täällä >>>

Luonnosvaihe

Vaihemaakuntakaavan valmisteluaineisto on ollut nähtävillä keväällä 2017 ja siitä saatiin 26 lausuntoa ja 63 muistutusta. Kaavaluonnosmateriaaliin voi tutustua täällä >>>

NATURA 2000 -ALUEISIIN KOHDISTUVIEN VAIKUTUSTEN ARVIOINTI

Vaihemaakuntakaavasta III on laadittu luonnonsuojelulain 65 §:n mukainen Natura-alueisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi. Luonnonsuojelulain mukaan hanke tai suunnitelma ei saa merkittävästi heikentää Natura 2000 -alueiden suojelun perusteena olevia luonnonarvoja. Hankkeesta tai suunnitelmasta vastaavan on huolehdittava vaikutusten arvioinnista, mikäli hanke tai suunnitelma todennäköisesti merkittävästi heikentää suojelun perusteena olevia luonnonarvoja. Vaikutusten arvioinnista tulee pyytää lausunto alueelliselta elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta sekä niiltä, joiden hallinnassa alue on. Arvioinnista saatiin neljä lausuntoa ja kuusi muistutusta (Kooste lausunnoista).

Turvetuotantoon soveltuvien alueiden Natura-vaikutusten arviointi. Etelä-Pohjanmaan vaihemaakuntakaava III. Ramboll (2017)

3. vaihemaakuntakaavan Natura-arvioinnin tarveharkinta, luonnosvaihe. Turvetuotantoa osoittavat kaavamerkinnät. Etelä-Pohjanmaan liitto (2017)

Selvitykset

Puuterminaalit ja bioenergia